Найбільш активно в Україні розвиваються фінансові компанії, які надають короткострокові кредити.
Про це сьогодні,16 червня, під час презентації результатів дослідження «Небанківські фінансові установи України очима споживача. Обізнаність та досвід населення та МСБ України щодо використання послуг кредитних спілок, ломбардів, короткострокових кредитів та лізингу», яка відбулася у Львівському прес-клубі, повідомила керівник напряму небанківських фінансових установ проекту USAID «Трансформація фінансового сектору» Наталія Ільїна.
Такий кредит можна отримати як он-лайн, тобто заповнивши заяву на сайті компанії, так і в будь-якому кіоску, яких у великій кількості можна побачити в будь-якому місті. Ці установи надають кредити під півтора-два відсотки на день. Їхня цінність для споживача в тому, що ці кредити надають без довідок про доходи: вистачає лише перевірки паспорта та ідентифікаційного коду.
– Ми виявили, що для людей важливо мати доступ до таких швидких і доступних ресурсів. Ми бачили історії, коли людина брала кредит он-лайн дорогою до лікарні. Хтось брав кредити, коли знижка на товар була більш вигідною, ніж відсотки, які потім були сплачені. Також цими кредитами користуються селяни, які потім закуповують за ці кошти корм худобі, – розповідає вона.
Проте, беручи кредит, треба думати й рахувати. Тому що є випадки, коли особа взяла кредит під 10 відсотків на день. Або ж брали кредит на довший термін і переплата в підсумку сягала ста відсотків.
Але якщо подивитися на світову практику надання таких кредитів, то ці кредити мають імідж кредитів, які ніколи не повертають. Тому що особи, які взяли такий кредит, після зарплати виплачують тільки нараховані відсотки, а саме тіло кредиту пролонговують щомісяця.
Заступник керівника проекту USAID «Трансформація фінансового сектору» Юлія Вітка застерігає споживачів від шахраїв.
– Незважаючи на те, що з 10 червня став чинним Закон України «Про споживче кредитування», кредити до 1 місяця або ж кредити в розмірі мінімальної зарплати (3200 гривень) не підпадають під дію цього закону. Тому люди можуть сподіватися тільки на себе, на те, що правильно прочитають цей договір та правильно зрозуміють ці ризики, – каже вона.
Довідка
У дослідженні, яке проект USAID «Трансформація фінансового сектору» проводив у березні 2017 року, основна увага була зосереджена на уявленнях споживачів про кредитні спілки, лізингові компанії, ломбарди та фінансові компанії, які конкурують з банками у наданні кредитів. Результати дослідження базуються на 10-и фокус-групах у чотирьох регіонах України: Києві, Харкові, Львові та Одесі. Респонденти представляли усі прошарки українського суспільства за віком, зайнятістю, соціальною приналежністю та статтю. Також у фокус-групах взяли участь сільські мешканці, матері-одиначки, студенти, пенсіонери та внутрішньо переміщені особи.