Про фото в газеті і Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про рекламу» щодо протидії дискримінації за ознакою статі»

Юридичні консультації з діяльності друкованих ЗМІ. На запитання відповідає медіаюрист проєктів Тернопільського прес-клубу   Ігор ФЕДОРЕНКО. «Наше запитання стосується змін до Закону України «Про рекламу» щодо протидії дискримінації за ознакою статі». Ми розміщуємо в газеті оголошення про вакансії, і в якості ілюстрації хочемо використати фото, на якому зображена жінка? Чи не буде це порушенням?».

 –  Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про рекламу» щодо протидії дискримінації за ознакою статі» набрав чинності 8 січня 2022 року. Зображення людей  сприятливо впливає на ставлення споживачів до оголошення. Тому в рекламі часто використовують саме фото з людьми.

Відповідно до статті 24-1 Закону України «Про рекламу» в оголошенні про вакансії (прийом на роботу)  забороняється:

–   зазначати вік кандидатів;

– пропонувати роботу лише жінкам або лише чоловікам, за винятком специфічної роботи, яка може виконуватися виключно особами певної статі;

– висувати вимоги, що надають перевагу жіночій або чоловічій статі, представникам певної раси, кольору шкіри (крім випадків, визначених законодавством, та випадків специфічної роботи, яка може виконуватися виключно особами певної статі), щодо політичних, релігійних та інших переконань, членства у професійних спілках або інших об’єднаннях громадян, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками.

Ця стаття не містить жодних обмежень щодо зображення, яке використовується в оголошенні. Згідно Закону України «Про рекламу» дискримінація за ознакою статі – ситуація, за якої особа та/або група осіб за ознаками статі, які були, є та можуть бути дійсними або припущеними, зазнає обмеження у визнанні, реалізації або користуванні правами і свободами або привілеями в будь-якій формі, встановленій Законом України “Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні”, крім випадків, коли такі обмеження або привілеї мають правомірну об’єктивно обґрунтовану мету, способи досягнення якої є належними та необхідними. Таким чином зображення, яке ви використовуєте в оголошенні, не повинно в будь-якій формі обмежувати права та свободи споживачів реклами за певними ознаками: статі, раси, кольору шкіри, віросповідання тощо. Якщо фотографія не має відношення до умов запропонованої в оголошенні вакансії, тоді порушення немає, і відповідно немає відповідальності. Закон передбачає, що у разі порушення вимог цієї статті рекламодавець сплачує до державного бюджету штраф у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент вчинення порушення, у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку. На сьогоднішній день порядок накладання штрафів ще не затверджений Кабінетом Міністрів України. Поки що практика застосування статті 24-1 Закону України «Про рекламу» відсутня.

Консультації надаються в рамках виконання проєкту Тернопільського прес-клубу «Сприяння медіа реформам та розвитку регіональної журналістики» за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews.

    Запитання можна попередньо надсилати на таку електронну адресу – [email protected]

Архіви