Львівський «Ощадбанк» упродовж 15 років обкрадав пенсіонерів

46 пенсіонерів намагаються отримати від Ощадбанку кошти, які вносили на свої рахунки впродовж тривалого часу. В один момент з’ясувалося, що їхні кошти привласнила працівниця банку. А керівництво банку не бажає виплачувати потерпілим їхні кошти без рішення суду.

Про це під час прес-конференції на тему: «У львівському відділенні «Ощадбанку» пенсіонерів обікрали більше, як на мільйон гривень» повідомила юрист Фонду стратегічних справ Української гельсінської спілки з прав людини Анастасія Мартиновська.

Колізія у всіх випадках однакова: постраждалі свого часу мали рахунки в Ощадбанку, куди надходила їхня зарплата. Наприклад, пенсіонер Іван Олексів, який працював у «Теплоенерго». Частину своїх грошей він знімав, частину залишав на рахунку.  На момент, коли там було 16 тисяч гривень і Іван Олексів вже вийшов на пенсію, тодішня завідувачка ощадкаси запропонувала йому перевести ці гроші на депозит під більші відсотки.

– Він погодився і кожного року, коли там накопичувалася певна сума, докладав з пенсії кошти, приблизно 750 гривень, щоби була кругла сума, – каже донька постраждалого Марія Пеленська.

І так тривало до 1 серпня 2013 року. Тоді він оновив договір. На рахунку було 24 тисячі гривень. А у травні 2014 року, коли він знов прийшов до банку, з’ясувалося, що завідувачка цього відділення Ощадбанку звільнилася і його вкладу немає.

– Татові повідомили, що його договір не зареєстрований в системі обліку банку. Крім того, банк подав позов до суду, щоби визнати той договір нікчемним, – каже донька потерпілого пенсіонера.

Як пояснила юрист Центру правових та політичних досліджень «СІМ», представник постраждалого Ніна Хома, нікчемний договір – це такий договір, який не має юридичних наслідків. Тобто, якщо суд визнає той договір таким, то Іван Олексів втратить гроші, які вкладав останні п’ять років – вісім тисяч гривень.

Незважаючи на те, що пенсіонерові вже 82 роки, він мусить відвідувати слідчого, який веде цю справу і засідання суду в Личаківському районі Львова та в Пустомитівському районі.

Проте таких потерпілих пенсіонерів виявилося майже 50.
Роман Кушнерик, головний юрисконсульт Ощадбанку, підтвердив ці факти шахрайства.

– Це невелике відділення банку, там всього два працівники. І завідувачка банку в змові з касиром викрадали кошти, підробляли договори депозитів, підробляли документи, – каже він.

За його словами, цей злочин виявили, коли клієнти почали звертатися за виплатою грошей. Тобто, коли клієнти банку звернулися в головний офіс з заявами, тільки тоді банк почав перевірку цього відділення. Завідувачку та касира відразу відсторонили від роботи. Всіх потерпілих просили звернутися до міліції з заявами. Зараз ведуть слідство.

– Чому банк відразу відмовив людям? Тому що в банку відсутні всі документи, отже правових підстав виплачувати кошти потерпілим немає. Так, банк несе відповідальність за дії своїх працівників. І коли суд визнає їх вину та встановить суму збитків, тоді можна буде говорити про виплату коштів, – говорить Роман Кушнерик.

Представники потерпілих вважають, що банк намагається уникнути відповідальності.

– Так, цей злочин вчинила одна конкретна особа. Але все відбулося в установі банку. Те, що стверджується, що банк не має до цього ніякого стосунку – неправда.  Працівники-шахраї були співробітниками цієї установи. І клієнт, укладаючи угоду, навіть уявити собі не міг, що це шахрайство, – каже Ніна Хома

За її словами, найбільше обурює, що державний банк не захищає громадян, а намагається перекласти вину на них.

– Ми стикалися з такою проблемою у комерційних банках. То вони спочатку повідомляли своїх клієнтів про виявлений випадок шахрайства, перепрошували, повертали гроші. А вже потім з’ясовували відносини зі своїми працівниками, – каже юрист.

Також юристи закликають всіх постраждалих від шахрайства, звертатися за допомогою. Тим більше, що Фонд стратегічних справ Української гельсінської спілки з прав людини надає її безкоштовно.

– Нас зацікавила ця справа саме тому, що Ощадбанк є державним банком і надає послуги для найбільш незахищених верств населення. Він є другим в країні за наданим обсягом депозитів. І він мав би компенсувати збитки, які спричинили його працівники. Натомість він подає позов, щоби визнати договір нікчемним. Банк у такий спосіб намагається ухилитися від виконання своїх зобов’язань, – каже юрист Фонду стратегічних справ Української гельсінської спілки з прав людини Анастасія Мартиновська.

За її словами, такі випадки шахрайства працівників Ощадбанку були і в інших областях України. Що стосується львівського випадку, то окремих потерпілих вже немає і їхні права мусять захищати родичі. За даними юристів, працівники банку почали обкрадати клієнтів вже у 1999 році. А банк помітив цей злочин аж у 2014 році. Тому потерпілих має бути набагато більше.

Архіви