Львів можуть змусити жити без статуту до нових місцевих виборів – Шостак

Питання нової редакції Статуту територіальної громади Львова знову використають під час наступних місцевих виборів. Про це керівник медіа-проектів ГОЛО «Львівський прес-клуб» Роман Шостак розповів під час брифінгу сьогодні, інформує кореспондент Вголосу.

Роман Шостак повідомив, що зараз у місті фактично є чиною редакція статуту від 2002 року. Нова редакція, яку напрацьовували і прийняли у 2010 році, не затверджена міським управлінням юстиції і відповідно не є чинною.

Керівник медіа-проектів прес-клубу наголосив, що оскільки чинна редакція статуту датується 2002 роком, то відповідно його норми не відповідають вимогам сьогодення і потребують радикального оновлення.

Голова правління ГО «Асоціація платників податків Львівщини» Теодор Дяків зазначив, що в законодавстві від 2002 року відбулося чимало змін, в тому числі і демократичних, які значно збільшують повноваження місцевих громад. І відповідно ці зміни мали б знайти своє відображення в новій редакції статуту.

Роман Шостак поцікавився в експертів, чому, на їхню думку, влада міста не затверджує нову редакцію статуту.

«Моя версія така, що нова редакція статуту, в якій слід відобразити ті позитивні зміни для мешканців, створюють меншу залежність мешканців, громадян, населення міста Львова від влади, від комунальних підприємств. Тобто влада втрачає свої впливи. А впливи ніхто втрачати не хоче і в тому числі, я в цьому переконаний, кошти», – наголосив Теодор Дяків.

Юрист ГО «Інформаційно-правовий центр «Наше право» Богдан Зелений нагадав, що і редакція від 2010 року і редакція від 2002 року були прийняті безпосередньо перед місцевими виборами. Крім того, прийняття нової редакції статуту було однією з передвиборчих обіцянок одного з кандидатів.

Щодо того, які права громадяни фактично не можуть реалізувати через відсутність нового статуту, Роман Шостак поінформував, що закон про місцеве самоврядування вимагає, щоб порядок проведення громадських слухань був затверджений статутом територіальної громади. Тому, якщо немає такого порядку проведення громадських слухань, затверджених статутом, то ці громадські слухання або можна проводити будь-як або не проводити взагалі.

Теодор Дяків додав, що в статуті мали б бути передбачені низка важливих для громади прав, зокрема права мешканців на замовлення комунальних послуг.

«Зв’язок є в питанні реалізації прав громадян щодо замовлення комунальних послуг, щодо інших їхніх прав, які передбачені законами України і Конституцією України. Тобто по суті ми маємо таку місцеву форму азійської деспотії, коли влада і народ ніяким чином не взаємодіють через те, що влада не хоче визнавати прав громадян», – наголосив Теодор Дяків.

Він додав, що на його переконання, «змусити Львівську міську раду і міського голову, і виконавчі органи виконувати закон зараз немає жодної можливості. Немає таких механізмів, не дивлячись на те, що в законі задекларовані всі права громадян територіальних громад».

Натомість Богдан Зелений розповів, що є варіант розробки нової редакції статуту за участю громадськості, але судячи із ситуацією довкола редакції від 2010 року, навряд чи нову редакцію приймуть.

Інший варіант, за словами Богдана Зеленого, це ініціювання місцевого референдуму, де потрібно ставити питання перед громадою про нову редакцію статуту. Проте Теодор Дяків одразу додав, що проведення місцевого референдуму регулюється статутом територіальних громад. Тобто якщо немає статуту, то немає легітимного референдуму, який би до чогось зобов’язував владу міста.

Роман Шостак зрезюмував, що історію з новою редакцією статуту скоріш за все знову використають під час наступних виборів до Львівської міської ради. Він наголосив, що представникам територіальної громади треба нагадати про те, що і депутати, і виконавчі органи, і міський голова людей протримали цілу каденцію в безвладному стані.

Архіви