Чверть нафтогазовидобувних компаній мають ліцензії на видобування, але нічого не видобувають

В Україні зареєстровано 120 нафтогазових компаній, які мають ліцензії на видобуток корисних копалин. Проте чверть з них – фіктивні.

Про це сьогодні, 18 лютого, під час прес-конференції на тему: «Хто в Україні видобуває корисні копалини і скільки заробляє на цьому? Імплементація ініціативи прозорості видобувних галузей у державі», яка відбулася у Львівському прес-клубі, повідомив експерт київського аналітичного центру «Діксі Груп»  Роман Ніцович. 

За словами координатора Асоціації «ЕнергоТранспарентність» Владислава Дейнека, два роки незалежні експерти збирали та аналізували інформацію про нафтогазові компанії, які працюють в Україні. І минулого року звели її до міжнародних стандартів ініціативи прозорості видобувних галузей (ІПВГ- українською або EITI – англійською мовами). Така ініціатива діє у понад сорока країнах світу. 

Отож, збираючи інформацію, експерти звернулися до всіх 120 компаній, які видобувають нафту та газ у Україні. 

– Повноцінну відповідь надали тільки 38 компаній.  31 компанію не вдалося знайти за місцем реєстрації, хоча вони мають ліцензію на видобування, але ніякої діяльності не ведуть. Тому я вважаю, що дозвіл треба давати компаніям, які реально хочуть працювати. А якщо компанія не працює, треба ці дозволи відкликати, – вважає Роман Ніцович.

Також, за його словами, сорок компаній абсолютно проігнорували запити аналітиків, вісім – відмовили та три надали часткові відповіді. 

– Були такі, що спитали, що їм буде за те, якщо вони не відповідатимуть. І потім просто поставили прочерки у звітних таблицях, – каже експерт київського аналітичного центру «Діксі Груп». 

Тому аналітики ініціюють створення нового закону про розкриття інформації у видобувних галузях, який передбачає штрафи за відмову у розкритті такої інформації. 

– Штрафи можуть бути десятки тисяч гривень. Мова йде про певну кількість неоподаткованих мінімумів. Найбільший штраф – за відмову надати інформацію, особливо якщо експерти звертаються повторно. Директиви ЄС, на які ми опиралися, не прописують конкретні суми штрафів, але кажуть щоби вони були адекватні та ефективні, щоби не карали сильно, але були би ефективними, – наголошує Роман Ніцович.

Також важливим пунктом в опитуванні є розкриття бенефіціарів, тобто тих осіб, які отримують кінцеву вигоду від видобування та продажу нафти і газу.  

– У звіті є дані, які надали компанії. Але ці дані мають бути у державному реєстрі. І коли Мінюст доведе цей реєстр до нормального вигляду, то в наступному звіті буде і ця інформація, – каже експерт. 

Довідка 

Перший український звіт з ІПВГ за 2013 рік було представлено 7-8 грудня 2015 року в Києві. Завдяки цьому тепер кожен громадянин має можливість дізнатись про основні родовища нафти і газу України, власників ліцензій, обсяги видобутку, платежі компаній до бюджетів всіх рівнів. Подані у звіті дані є докладними, перевіреними і охоплюють увесь 2013 рік. Звіт ІПВГ формувався на основі перевірених незалежною експертизою даних, одержаних від видобувних компаній і державних установ. Відповідно до висновку незалежного адміністратора – авторитетної компанії EY, яка провела експертизу, – менше 10% видобувних компаній надали таку інформацію-відповідь добровільно. Останньою прозвітувала "Укрнафта". Були проблеми з отриманням інформації і від державних органів, зокрема – від Державної фіскальної служби.

Прочитати цей звіт можна на сайті http://eiti.org.ua/

Архіви