Юридичні консультації з діяльності друкованих ЗМІ. Про перешкоджання журналістській діяльності

На запитання відповідає медіа-юрист проектів Тернопільського прес-клубу   Ігор ФЕДОРЕНКО. «Під час підрахунку голосів на виборчій дільниці я почала фотографувати бюлетені, але проти цього почала заперечувати голова комісії. Після того, як я вдруге зробила спробу сфотографувати бюлетень, комісія проголосувала за «видалення» мене з дільниці. Чи є це перешкоджанням журналістській діяльності?»

– Тільки через те, що комусь не подобається фотографування вами бюлетенів для голосування, вас не повинні були примушувати залишати приміщення ДВК. Фотографування не є перешкоджанням роботі дільничної комісії, а завданням журналіста є саме фіксація перебігу виборчого процесу. Пункт 5 частини 3 статті  34 Закону України “Про вибори народних депутатів України” передбачає, що на засіданнях окружної чи дільничної виборчої комісії при підрахунку голосів та встановленні підсумків голосування мають право бути присутніми (без дозволу чи запрошення відповідної комісії) представники засобів масової інформації, не більше двох осіб від одного ЗМІ. Відповідно до Закону України «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні» журналіст має право –  “відкрито здійснювати записи, в тому числі із застосуванням будь-яких технічних засобів”.  Частина 5 статті  34 Закону України “Про вибори народних депутатів України” встановлює умови, коли виборча комісія може прийняти мотивоване рішення про позбавлення права бути присутніми на засіданні представника ЗМІ. Такими умовами є: протиправні дії представника ЗМІ, які перешкоджають проведенню засідання та прийняття такого рішення не менше ніж двома третинами голосів від складу комісії з присутніх на засіданні комісії.

На жаль, журналіст не є суб’єктом виборчого процесу, тому не може складати акт або оскаржити порушення виборчого законодавства. Скласти акт про незаконне видалення представника ЗМІ, а потім подати скаргу можуть уповноважені особи партій, довірені особи кандидатів та офіційні спостерігачі. Представник ЗМІ, як свідок, може підписати акти щодо порушень, але як виборець, а не як журналіст. Бажано завчасно знайти серед присутніх спостерігачів, уповноважених, довірених тих осіб, які б допомогли зафіксувати перешкоджання вашій діяльності.

Також, згідно статті 35 Закону України “Про вибори народних депутатів України”, рішення виборчої комісії з розглянутого питання оформляється у формі постанови, яка між іншим повинна містити мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії. Постанова, прийнята окружною чи дільничною виборчою комісією у день голосування та під час підрахунку голосів, встановлення підсумків голосування,  не пізніше, ніж через чотири години після завершення засідання виборчої комісії, вивішується для загального ознайомлення на стенді офіційних матеріалів комісії.

Також необхідно вжити наступні дії: звернутися до поліції, зафіксувати порушення (акт, скарга тощо), отримати постанову виборчої комісії. Якщо дії дільничної комісії незаконні, то видалення представника засобу масової інформації з виборчої дільниці підпадає під ознаки дій, передбачених статтею 171 Кримінального кодексу України «Перешкоджання законній професійній діяльності журналістів».

Консультації надаються в рамках виконання проекту Тернопільського прес-клубу «Сприяння медіа реформам та розвитку регіональної журналістики» за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews.

    Запитання можна попередньо надсилати на таку електронну адресу – [email protected]

Архіви