Війна не фемінізувала військових звань. Підсумки гендерного моніторингу гіперлокальних медіа Львівщини у 2022 році

Упродовж 6-12червня 2022 року  відбувся відбувся третій, заключний етап гендерного моніторингу журналістських публікацій гіперлокальних медіа Львівщини. Експертна група Львівського пресклубу проаналізувала матеріали десятьох видань. Зокрема, до вибірки потрапили п’ять  друкованих ЗМІ «Воля народу», «Голос відродження», «Миколаївські вісті», «Народна думка», «Новини Прибужжя») і п’ять інтернет-видань («Варто – Галицькі новини», «Голос Сокальщини», «Золочів.нет», «SmartNews», «Яворів.інфо»). Згідно з отриманими даними було проаналізовано 315 матеріалів, і з яких 71 – у друкованих і 244– в онлайн-медіа.

Мета моніторингу – з’ясувати, наскільки регіональні медіа дотримуються гендерного балансу в журналістських матеріалах (яке співвідношення жінок і чоловіків як героїнь/героїв (тих, про кого йдеться) й експерток/експертів (тих, кого цитують, чию думку передають), чи вживають фемінітиви на позначення посад, професій, виду діяльності жінок, а також чи використовують вони гендерні стереотипи та сексистський контент.

У червні в гіперлокальних медіа Львівщини збереглася тенденція у висвітленні теми повномасштабного вторгнення Росії в Україну. Зокрема, воєнна тематика, так само як і в квітні, становила трохи більше третини від усіх інформаційних матеріалів: в друкованих медіа  частка публікацій про війну збільшилася до 38%(23% – у квітні), а в інтернет-виданнях – знизилася до 35% (38% – у квітні). Як і у попередньому етапі моніторингу, переважна більшість червневих публікацій про війну – це інфографіка бойових дій та втрат на фронтах, щоденні оперативні дані Генштабу ЗСУ, загибель військовослужбовців, міжнародна та волонтерська допомога, становище ВПО в регіоні, функціонування державних інституцій в умовах воєнного часу, підтримка родин військовослужбовців тощо.

У червні в інтернет-виданнях посилилася тенденція до тотального домінування експертів на експертками, героїв над героїнями. Так, було зафіксовано лише 4% жінок-героїнь (5% – уквітні) та 3%  жінок-героїнь (27% – квітні).

У друкованих ЗМІ ситуація з присутністю жінок як експерток та героїнь, навпаки змістилася в бік збільшення. Зокрема у матеріалах про війну,жінки давали роз’яснення, або коментували теми, пов’язані з війною, в 37% випадків (20%у квітні), а жінок-героїнь було зафіксовано 8% (0% – у квітні).

У друкованих ЗМІ тема війни домінувала в газеті «Голос відродження» 67%, а «Миколаївських вісті» зосередили увагу на висвітленні воєнної тематики у 42% матеріалів.

Найбільша кількість інтернет-матеріалів, в яких так чи інакше йшлося про війну, була в у виданнях «Золочів нет» – 53%, «Варто – Галицькі новини» 50%.

Згідно з отриманими даними у червні присутність експерток в друкованих виданнях,у порівнянні з квітнем, збільшилася на 11% і становить 44%. Також виріс на 6% показник згадувань жінок-героїнь (36%).

Найчастіше думку жінок запитували при висвітленні тем освіти та науки (100%), медицини (75%), спорту (67%), культури  і економіки (по 50%),  Абсолютний  відсоток героїнь – у темах медицини і охорони здоров’я (100%). Також жінок –героїнь згадували у темахрозваг та дозвілля (67%), освіти та волонтерсва (по 36%). Зовсім відсутні жінки-героїні та жінки-експертки були в публікаціях про кримінал та екологію (0%).

У газеті «Новини Прибужжя» в червні був зафіксований  найвищий показник жінок-героїнь (56%), а також – найнижчий показник жінок-експерток(6%).

Найвищий показник експерток – у газеті «Народна думка» (53%), також газета відзначилася досить високим відсотком згадувань жінок-героїнь(51%).

Найменш гендернозбалансовані (співвідношення жінки/чоловіки) – матеріали газети «Голос відродження» (8%експерток і 14% героїнь публікацій),«Воля народу» (9% експерток і 28% героїнь публікацій), « Миколаївські вісті» (30%експерток і 8% героїнь публікацій),

У червні в друкованих ЗМІ, у порівнянні з квітнем, зменшилася на 4% частка вживання фемінітивів (92%). Абсолютними лідерами з використання фемінітивівстали газети «Народна думка» і «Миколаївські вісті» (по 100%). Газети «Новини Прибужжя» та «Голос відродження» на цей раз «спіткнулися» на використанні військових звань щодо жінок – молодший сержант, капітан.

 

З огляду на ці дані у червні 2022 року найбільш гендерночутливим друкованим ЗМІ (за дотриманням гендерного балансу і кількістю фемінітивів) стала газета «Народна думка» (65%), друга позиція – у «Голосу відродження» (56%). Найнижчий рівень гендерної чутливості – у газети «Миколаївські вісті» (46%).

У червні в регіональних інтернет-виданнях експерти вже вкотре фіксують дисбаланс експерток та експертів, героїнь та героїв. Зокрема, жінки як експертки з’являлись лише у 20% випадків (22% – у квітні), а  відсоток присутності жінок як героїнь матеріалів збігся з квітневим – 25 %.Такі низькі показники вже третій місяць поспіль, зумовлені тим, що переважна частина матеріалів – неперсоналізовані, тобто не мають ані героїв/героїнь, ані  експертів/експерток. Практично дві третини матеріалів становить передрук офіційних повідомленнь, пресрелізів, статистистичних даних від органів влади, місцевих військових адміністрацій, Генштабу ЗСУ.

 

Найвищий показник присутності в журналістських публікаціях жінок як героїнь простежується в темах культури та релігії  (67%), екології та довкілля(50%),  а жінок як експерток – в темах економіки (83%), освіти і науки (67%),спорту (57%).Зовсім не зафіксовано жінок-героїнь та жінок-експерток – у темах соцзахисту та війни – 0%.

Першість за кількістю жінок як експерток отримали сайти «Голос Сокальщини» та «Золочів.нет» – (по 33%), а закількістю жінок-героїнь –  «Яворів.інфо» та «Варто – Галицькі ноивни» (по 28%). Також на сайті «Варто – Галицькі новини» експерти зафіксували найнижчий показник присутності жінок-експерток –7%.

Лідером дисбалансу серед героїнь/героїв та експерток/експертів на користь чоловіків стало інтернет-виданні «SartNews»: 9% жінок-героїнь  та 14% жінок-експерток. На сайті також не зафіксовано жодного фемінітиву та маскулініативу, і відповідно, за підсумками червневого моніторингу видання отримало найнижчий показник рівня гендерної чутливості– (8%).

Щодо використання фемінітивів, то лише у  «Варто – Галицькі новини» цей показник становить 100%. Не зважаючи на це,загальний червневий індекс вживання фемінітивів зріс на 10% порівняно з квітнем і становить – 92%.

Серед інтернет-медіа гендернонайчутливішим у червні 2022 року стало видання «Голос Сокальщини» (50%), на другому місці «Яворів.інфо» – (47%).

У червні в матеріалах друкованих і онлайн-медіа сексизмів виявлено не було.

Експерти виявили одну публікацію із використанням  стереотипних мотивів.Зокрема, було зафіксовано стереотипний образ жінки в публікації  газети «Миколаївські вісті» «Ключ до успіху нації – освічена та самодостатня жінка».  Так, авторка матеріалу зазначає, «освічена та розумна жінка мислить далекоглядно, орієнтується у сучасних реаліях та тенденціях. Отже, має здатність швидше побачити потенційні небезпеки та вжити дій до їхньої мінімізації. Така жінка підказуватиме партнерові альтернативні і, можливо, більш кращі шляхи розвитку, за потреби зможе обговорити проблему і таким чином сприяти зростанню добробуту своєї родини».
Такі узагальнення – це об’єктивація жінки, формування стереотипного уявлення про успіх жінок у суспільстві та родині. Кожну жінку переконують, що для неї це важливо, не питаючи її самої про її бажання та потреби.

Індекс гендерної чутливості сумських гіперлокальних медіа у червні склав  51%. Це – один із найвищих показників серед інших видань України, які підлягали моніторингу Ознайомитися із загальними даними моніторингу гіперлокальних медіа 24 областей (інфографіка) можна на сайті Волинського прес-клубу.

___________________

Гендерний моніторинг журналістських матеріалів гіперлокальних медіа проведений у межах проєкту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Незалежною громадською мережею прес-клубів України.

 

Архіви