У львівських ЗМІ – найвищий показник вживання фемінітивів – 91%. І вони – одні з найбільш гендерночутливих в Україні

Упродовж 8-14 квітня 2021 року відбувся другий етап гендерного моніторингу журналістських публікацій. Експертна група Львівського прес-клубу проаналізувала матеріали десятьох регіональних медіа Львівщини. Зокрема, до вибірки  потрапили чотири друковані видання («Високий замок», «Експрес», «Львівська пошта», «Ратуша») і шість інтернет-видань («Вголос», «Гал-інфо», «Дивись.info», «Zaxid.net», «Львівський портал», «Твоємісто»). Загальна кількість проаналізованих матеріалів – 1890 (184 – у друкованих, 1706 – в онлайн-медіа).

Моніторинг проводиться з метою виявлення рівня гендерного балансу в журналістських матеріалах (співвідношення жінок і чоловіків як героїнь / героїв публікацій (тих, про кого згадують у тексті) та експерток / експертів (тих, чию думку цитують, чий коментар подають), а також наявності стереотипних образів жінок і чоловіків, використання фемінітивів на позначення посади / професії / виду діяльності жінок. Окрім цього, експертки відстежували наявність стереотипного та сексистського контенту і публікацій на гендерну тематику.

У квітні в журналістських публікаціях друкованих ЗМІ жінки як експертки з’являлися у 35% випадків, що на 10 % менше, ніж у лютому. Також дещо знизився і показник присутності героїнь до 30% (33% – у лютому). Одним із чинників, який, вважаємо, вплинув на зменшення уваги до жінок, стали події, спричинені загостренням військового конфлікту на сході України, участь у якому, відповідно, бере значно більша кількість чоловіків.

Найбільше  жінок-експерток у газетних матеріалах зафіксовано на теми волонтерства і благодійності (100%), соціальної політики (89%), розваг і дозвілля (58%), криміналу/надзвичайних ситуацій (53%). Найвищий відсоток героїнь – у публікаціях про екологію та довкілля (63%).Також жінки як героїні матеріалів значною мірою були присутні у темах спорту (44%), освіти і науки (40%), соціальної політики (33%) тощо. Найменше жінки коментували теми війни і армії (7%) і зовсім були відсутні як героїні матеріалів у темі благодійності і волонтерства (0%).

У третині випадків жінки присутні в матеріалах газет «Високий замок», «Львівська пошта» й «Експрес». У «Ратуші» про жінок ішлося в 28% випадків, а от надавали їм слово лише в 9% випадків. «Львівська пошта» і «Ратуша» стали абсолютними лідерами з використання фемінітивів (100%).

 

З огляду на ці дані у квітні 2021 року найбільш гендерночутливими друкованими ЗМІ (за дотриманням гендерного балансу і кількістю фемінітивів) стала газета «Львівська пошта»  (56%). Друга позиція – у газети «Експрес»» (55%).

У львівських інтернет-виданнях відсоток експерток і героїнь порівняно з лютим помітно зріс: відповідно 31% і 26% у квітні (30 і 20% – у лютому). У ролі екперток жінки лідирували у темі волонтерства (53%). Також часто думку жінок запитували, пишучи на теми соцполітики (50%), екологію (50%), культуру (49%), розваги (44%).

Найвищий показник присутності у журналістських публікаціях жінок як героїнь простежується у розважальній (52%), соціальній (44%), екологічній (38%) та культурній (37%) тематиках. Найнижчий  відсоток експерток і героїнь – у темах армії та війни (по 4%).

Першість за кількістю жінок як героїнь і експерток у квітні – у сайту «Zaxid.net» (32% експерток і 37% героїнь). А лідером з дисбалансу щодо героїнь/героїв та експерток/ експертів на користь чоловіків стало інтернет-видання «Львівський портал» (у 4 рази). 

В інтернет-виданнях у квітні відсоток переважання фемінітивів над маскулінітивами є таким самим, як і у лютому – 87%У друкованих ЗМІ кількість фемінітивів зросла на 7% і становить 97%. Лідером у їх використанні стало інтернет-видання «Твоє місто» (98%), а найменше фемінітивів – у новинах сайту «Дивись.info» (69%).

Серед львівських інтернет-медіа гендернонайчутливішим у квітні 2021 року, вдруге поспіль, стало інтернет-видання «Твоє місто» (54%). На цій сходинці також розмістився і сайт «Zaxid.net» (54%), а найнижчий показник  рівня гендерної чутливості цього разу – у «Львівського порталу» (43%).

У квітні в матеріалах і у друкованих, і онлайн-медіа стереотипіві сексизмів не спостерігалося.

Щодо тематичних публікацій, то було виявлено два матеріали у газеті «Експрес» №15 від 15 квітня 2021 року. Зокрема, публікація під назвою“Стоп! А чому ви мене принижуєте? Чи дискримінували вас за статевою ознакою?”, в якій авторка Інна Мясоїд роз’яснює, куди звертатися вразі утисків за гендерною ознакою. Також газета «Експрес» розвіює міфи про «жіночність» деяких професій у публікації “Думаєте, це робота не для чоловіків? Помиляєтесь!».

Інтернет-видання також писали на гендерну тематику. Зокрема, один матеріал опублікував сайт «Дивись.info» «Українки почали заробляти більше». На платформі інтернет-видання «Львівський портал» було зафіксовано 2 публікації: «РАДА дозволила декретну відпустку татам», «У Львові реконструюють центр допомоги жінкам». Видання «Твоє місто» теж розмістило одну інформацію про урівноваження права батька і матері на догляд за дитиною «В Україні зрівняли права жінок і чоловіків на відпустку при народженні дитини».

Загальний Індекс гендерної чутливості львівських медіа у квітні становить 51%. Це – третя позиція по Україні. Ознайомитися із цими даними (інфографіка) можна на сайті Волинського прес-клубу, а також на сторінці у Facebook.

__________________

Гендерний моніторинг журналістських матеріалів регіональних медіа України відбувається в межах проєкту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною громадською мережею прес-клубів України за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews

 

 

Архіви