Результати четвертого етапу гендерного моніторингу публікацій гіперлокальних ЗМІ Львівщини

Упродовж 11 – 17 серпня відбувся четвертий етап гендерного моніторингу публікацій гіперлокальних медіа Львівщини. Експертна група Львівського пресклубу проаналізувала матеріали десятьох гіперлокальних медіа регіону – п’ять друкованих видань («Відродження», «Воля народу», «Голос відродження», «Народна думка», «Новини Прибужжя») і п’ять інтернет-видань («Голос Сокальщини», «Джерела Трускавця», «Лайфінфо», «Сайт Стрия 245.ua», «Яворів інфо»). За цей період було проаналізовано – 244 матеріали(69 – у друкованих, 175– в онлайн-медіа).

У локальних медіа Львівщинивисвітленнятеми пандемії коронавірусупрактично залишилося на такому самому рівні як і впопередній моніторинговий період. Зокрема, у серпні COVID-19 було присвячено 16% від усіхінформаційних матеріалів (червень – 17%): в друкованих медіа – 13% публікацій, в інтернет-виданнях – 27%.Переважна більшість матеріалів про коронавірус – це інфорграфіката статистиказахворюванняв Україні та області, яку коментували чиновники від медицини всіх рівнів, серед яких переважали чоловіки.
Так, у матеріалах про пандемію коронавірусу чоловіки були втричі частішеекспертамив онлайн-виданнях, і в 6,7 разів– в друкованих ЗМІ. Така сама тенденція простежується в домінуванні героїв над героїнями: у друкованих ЗМІу 1,5 рази на користь чоловіків, в інтернет медіа – 2, 3 рази.

Незважаючи на те, що в газеті «Народна думка» не згадано жодної героїні, у серпні жінки поліпшили свої позиціїв журналістських публікаціях у друкованихЗМІ. Зокрема, жінки з’являлися в ролі героїнь у 27% випадків, що на 2% більше, ніж у червні, а в ролі експерток – у 29% випадків(у червніцей показник становив18%).

Зважаючи на доволі малу кількість публікацій на тему дозвілля загалом, все ж жінки як експертки та героїні мали перевагу саме у цій рубриці (100%).Серпневий моніторинг також показав, що у співвідношенні жінки-чоловіки у ролі експерток/експертів чоловіки все ж лідирують. Найчастіше жінки були експертками у матеріалах про політику (38%), медицину (31%). Переважали героїні над героями в матеріалах інше (75%),економіки(61%).Абсолютно відсутні жінкивпублікаціях про соціальну політику, війну, довкілля, криміналу тощо.

У газеті «Відродження» експертна думка жінок переважала над думкою чоловіків (67%), анайрідше зверталися до жінок за коментарем у газеті «Голосі відродження» (11%). Найменший дисбаланс героїнь/героїв зафіксовано у газетах «Новини Прибужжя»і «Голос відродження»(у 1,5 рази).А найбільший – у газеті «Народна думка», на шпальтах якої не згадано жодної жінки-героїні.

У серпні збереглася тенденція до зменшення кількості фемінітивів(слів на позначення професій, посад, діяльності жінок у жіночому роді)у друкованих виданнях.На 15% стало менше фемінітивів у серпні у порівнянні з червнем, і тепер співвідношення фемінітивів і маскулінітивів – 50% і 50%. Абсолютними лідером у використанніфемінітивів стала газета«Воля народу»(100%), а аутсайдером – жовківська газета «Відродження», яка вперше потрапила під моніторинг. Низький показник застосуванняфемінітивіву газетахобумовлений великою кількістю замовних політичних матеріалів, в яких панує засилля маскулінітивів (лідер Ю.Тимошенко, лідер патіїЮ.Тимошенко).


Відповідно до цих даних найбільш гендерночутливим друкованим ЗМІ у серпні 2020 р. стали «Воля народу» (54,7%), друга позиція – у «Відродження» (42%).Найнижчий рівень гендерної чутливості – у газети «Голос відродження» (27,7%).

У серпні незмінною є ситуація угіперлокальнихінтернет-виданнях, де уже традиційно першість і як експерти, і як герої матеріалів отримують чоловіки. Експертки складають всього 31% і майже у такій же пропорції представлені і героїні(30%).

У 100% випадків уінтернет-виданнях жінки були експертками і героїнямиу темахосвіти, соціального захисту, інше і повністю відсутні – у темах економіки, екології, розваг.
Двічі лідерство отримало інтернет-видання «Джерела Трускавця». Перший раз яклідер дисбалансу серед експерток/експертівна користь чоловіків(у 6,6 рази).Другий раз – за переважання жінок-героїнь на чоловіками-героями(52% і 48% відповідно).

В інтернет-виданнях усерпні продовжилася тенденція до збільшення фемінітивів – 67%(у червні цей пjказник становив -55%).Зновулідерому використанніфемінітивівстало інтернет-видання «Лайфінфо»(100%).Найнижчий показник і паритет у вживанні маскулінітивів і фемінітивів зафіксовано на «Сайті Стрия 245.ua»(50% і 50% відповідно).

Серед гіперлокальних інтернет-медіа гендернонайчутливішиму серпнівиявилося видання«Лайфінфо» (49%). Найнижчий показник рівня гендерної чутливості, вже традиційно, – у «Яворів інфо» (32,7%).

У серпні в матеріалах друкованих і онлайн-медіа сексизмівта стереотипів виявлено не було.

Індекс гендерної чутливості гіперлокальних медіа Львівщини у серпні склав 39%, що на 2% вище, ніж у червні. Ознайомитися із загальними результатами моніторингу друкованих та інтернет-видань 24 областей України можна на сайті Волинського прес-клубу.

________________________
Гендерний моніторинг журналістських матеріалів гіперлокальних медіа відбувається в межах проекту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною громадською мережею прес-клубів України за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews.

Архіви