Реформа децентралізації – це лише видимість змін, – політолог

Жодна влада не хоче віддати контроль над грошима комусь іншому. Скільки маєш грошей – стільки маєш влади. Про це сьогодні, 21 квітня, під час круглого столу на тему «Регіональна реформа в Україні: плюси та мінуси для Львівщини», який відбувся у Львівському прес-клубі, заявила депутат сеймику Підкарпатського воєводства, екс-віце-маршалек Підкарпатського воєводства Анна Ковальска.

Оскільки Польща вже провела деякі реформи децентралізації, то вона вирішила поділитися своїм досвідом. Особливо тим, чого не варто робити.

– Дуже важливо, щоби всі шаблі місцевого самоврядування мали не лише завдання, але й фінансові засоби для їх реалізації. У нас було створено багато повітів, які вони навіть не мали свого майна. Краще трохи зачекати, продовжити обговорення. Створити більші за розмірами повіти, щоби вони могли на своїй території заробляти гроші, – вважає Анна Ковальска.

Також, на її думку, на початку потрібно розділити компетенції воєводи і компетенції маршалка – говорячи українською – компетенції голови області  та голови міськради.

– У момент, коли відбулася децентралізація, завдання, які віддавали на рівень гмін, повітів та воєводств, були досить збалансованими. Натомість з часом центральна влада почала передавати щораз нові і нові завдання на нижчі рівні. Але не давала на це кошти. Я вам цього не бажаю, але мусите це врахувати, – каже польський депутат.

Експерт профспілки правозахисників Наталія Дульнева, яка провела аналіз децентралізації влади в Європі, зауважила, що в Україні є достатньо і прихильників, і противників цих реформ.

– Децентралізацію одне коло людей вважає першим кроком до розколу України. Вони вважають, що до цього прагнуть сепаратисти і Росія. Прихильники децентралізації, навпаки, вважають, що це не панацея, але якийсь крок до альтернативного варіанту федералізації, – каже вона.

За її словами, децентралізація в Європі присутня, навіть. в унітарних держав. Наприклад, в Конституції Франції записано, що вона – унітарна і заклики до сепаратизму карають, як кримінальні.

– Держава залишає за собою певні пункти: економіку, грошово-кредитні відносини, судову гілку влади, транспортно-комунікаційні системи в загальному. Але такі сфери, як освіта, комунальна, медична, благоустрій, інколи навіть поліція – передають до місцевих влад. Формування місцевого бюджету, його розподіл, громадський транспорт, інфраструктура – цим в Європі займається місцева влада, –  каже Наталія Дульнева.

Директор центру політичного аналізу “Стратагема” Юрій Романенко вважає реформу децентралізації в нинішньому вигляді лише заграванням центральної влади. 
– Нинішня влада грає так само, як і Янукович намагався робити видимість змін, нічого не змінюючи. Так і зараз ми бачимо активність, яка є спробою створити видимість змін, щоби зафіксувати владу і не створити умов, щоби її втратити. При цьому, в України немає вибору змінюватися чи ні. Тому що, якщо Україна не змінюється, то вона просто щезне, – каже політолог

Архіви