Юридичні консультації з питань роздержавлення ЗМІ. Якщо співзасновник перешкоджає реформуванню газети

На запитання відповідає юрист мережі Інституту розвитку регіональної преси  Ігор ФЕДОРЕНКО. «Трудовий колектив редакції в передбачений законом термін прийняв рішення про реформування. Але один із співзасновників, районна рада, перешкоджає реформуванню комунального ЗМІ, ігноруючи вимоги Закону України “Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації” та ухиляючись від внесення до порядку денного питань реформування. Як нам діяти в цьому випадку?»

   – Трудовий колектив може відстоювати своє право на реформування в судовому порядку – звернутися до суду з позовними вимогами визнати протиправною бездіяльність ради, зобов’язати її розглянути питання реформування на сесії ради. Цей шлях вирішення проблеми визначено в частині 6 статті 4 Закону України “Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації”: спори між засновниками (співзасновниками) газети (журналу) і трудовим колективом редакції вирішуються у судовому порядку. Відповідно ініціатива звернення з позовом до суду належить трудовому колективу, але краще звернутися до суду комунальному підприємству – редакції газети, яке є юридичною особою. Практика вирішення таких спорів залежить від способу захисту своїх прав і охоронюваних законом інтересів, який обрав трудовий колектив редакції ЗМІ. Наприклад, в рішенні у справі №  366/2191/16-а  суд зобов’язав районну раду невідкладно розглянути на черговому пленарному засіданні проект рішення  про реформування друкованого засобу масової інформації та винести результативне рішення (аналогічне рішення стосовно РДА є і у справі № 676/1669/16-а). В інших випадках, як, наприклад, в рішенні у справі 328/2467/16-а,  суд відмовив в задоволенні позову, мотивуючи наступним: «Рішення суду не може підмінювати собою рішення органу місцевого самоврядування. Так само суд своїм рішенням не може спонукати орган місцевого самоврядування до прийняття будь-якого рішення, оскільки при цьому буде порушено Конституційний принцип розподілу влади». Також є проблеми з підсудністю – в місцевих судах інколи відмовляють у розгляді справи, зазначаючи, що даний спір є корпоративним, а, отже, має розглядатись господарськими судами (див. рішення у справах № 572/1153/16-а, № 183/2687/16, № 481/450/16-а). Хоча в цих спорах йдеться не про корпоративний спір, а саме про розпорядчі функції органу місцевого самоврядування. В будь-якому випадку, якщо орган місцевого самоврядування  не виконує вимог Закону України “Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації” і не виносить на сесію питання реформування, потрібно звертатися до суду.

Консультації надаються в рамках виконання проекту Тернопільського прес-клубу «Комплексна підтримка друкованих ЗМІ різних регіонів України в процесі роздержавлення та налагодження їх самостійної діяльності» при підтримці “Українського медійного проекту” (У-Медіа), що реалізується Інтерньюз в Україні та фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).

  Запитання можна попередньо надсилати за такою електронною адресою – [email protected]

Архіви