Гіперлокальні медіа Львівщини – в четвірці найбільш гендерночутливих в Україні: результати трьох хвиль моніторингу

Три хвилі гендерного моніторингу гіперлокальних ЗМІ України відбувалася упродовж лютого, квітня і червня 2024 року.  Експертна група Львівського пресклубу проаналізувала матеріали десятьох медіа Львівщини: чотири друковані видання «Воля народу», «Голос відродження», «Народна думка», «Новини Прибужжя») і шість інтернет-видань («Варто – Галицькі новини», «Голос Сокальщини», «Золочів.нет», «Медіа. Дрогобиччина», «Район. Моршин», «Яворів.інфо»).

Загалом було проаналізовано 2 209 матеріалів, і з яких 438 – у друкованих і 1771 – в онлайн-медіа.

Мета моніторингу – з’ясувати, наскільки регіональні медіа дотримуються гендерного балансу в журналістських матеріалах (яке співвідношення жінок і чоловіків як героїнь/героїв (тих, про кого йдеться) й експерток/експертів (тих, кого цитують, чию думку передають), чи вживають фемінітиви на позначення посад, професій, виду діяльності жінок, а також чи використовують вони гендерні стереотипи та сексистський контент.

Понад третина матеріалів у ЗМІ стосувалася теми війни. Загальна кількість таких матеріалів за три хвилі – 37%.  Найменше тему війни висвітлювали у червні 32%, а найбільше  – у лютому 44%.  

У друкованих медіа  частка публікацій про війну становила 32%, трохи більше писали на воєнну тематику в інтернет-виданнях 42%.

У друкованих ЗМІ до експертної думки жінок зверталися у 40%, а героїнями публікацій стали 37% жінок.  В онлайн-виданнях кількість жінок як експерток так і героїнь становила менше третини.

Загалом в усіх публікаціях друкованих ЗМІ, які підлягали моніторингу, відносний баланс експерток і експертів (тих, хто коментує події, чию думку ретранслюють) зафіксовано у газеті «Воля народу» (59%). Найменше експерток – на шпальтах газети «Новини Прибужжя» (13%). Найбільше про жінок-героїнь йшлося у публікаціях газет «Голос Відроження» і «Народна думка» (по 41%).  

Виключно фемінітивами послуговувалися газети «Голос Відродження», «Народна думка», а також сайти «Варто – Галицькі новини», «Золочів.нет» (по 100%).

Інтернет-медіа на 6% частіше використовували фемінітиви (90% – у друкованих ЗМІ). Найбільше маскулінітивів експерти зафіксували в газеті «Новини Прибужжя» (78%).

Серед онлайн-медіа найбільше уваги жінкам-експерткам приділив сайт  «Голос Сокальщни» (37%), а найменше –  «Золочів.нет» (11%).

43% жінок-героїнь було зафіксовано у виданні «Район. Моршин», і лише 13%-  у контенті у «Варто – Галицькі новини».

Згідно з отриманими даними за три хвилі моніторингу, найбільш гендерночутливими виданнями в 2024 році (за дотриманням гендерного балансу і кількістю фемінітивів) стали газети «Воля народу» (59%), «Голос Відродження» (58%), «Народна думка» (58%) онлайн-видання «Район.Моршин» (55%) та «Медіа Дрогобиччини» (55%).

Загальний індекс гендерної чутливості регіональних львівських медіа у 2024 році склав 55% – найвищий в Україні.

____________________

Гендерний моніторинг журналістських матеріалів гіперлокальних медіа здійснюється у межах проєкту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовує Волинський прес-клуб у партнерстві з Гендерним центром Волині, Незалежною громадською мережею прес-клубів України та за підтримки Медійної програми в Україні, що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та реалізовується ГО Інтерньюз Нетворк

 

Архіви