Львівські ЗМІ – лідери за вживанням фемінітивів в Україні та за Індексом гендерної чутливості: підсумки квітневого моніторингу

 

Упродовж 10-16 квітня відбувся другий етап гендерного моніторингу регіональних медіа України. Експертна група Львівського пресклубу проаналізувала матеріали десятьох регіональних медіа Львівщини: чотири друковані видання («Високий замок», «Експрес», «Львівська пошта», «Ратуша») і шість інтернет-видань («Вголос», «Гал-інфо», «Дивись.info», «Zaxid.net», «Львівський портал», «Твоємісто»). Загальна кількість проаналізованих матеріалів – 1937 (141– у друкованих, 1796 – в онлайн-медіа).

Мета моніторингу – з’ясувати, наскільки регіональні медіа дотримуються гендерного балансу в журналістських матеріалах (яке співвідношення жінок і чоловіків як героїнь/героїв (тих, про кого йдеться) й експерток/експертів (тих, кого цитують, чию думку передають), чи вживають фемінітиви на позначення посад, професій, виду діяльності жінок, а також чи використовують вони гендерні стереотипи та сексистський контент.

У квітні в регіональних медіа Львівщини висвітлення теми повномасштабного вторгнення Росії в Україну дещо пішла на спад, проте і надалі становила більше третини від усіх інформаційних матеріалів. Це, насамперед, пов’язано з тим, що медіа стали більш ретельно дотримуватися режиму інформаційної тиші (суттєво менше публікацій про бойові дії на фронтах), а також –  проведення моніторингу збіглося з передвеликоднім тижднем і значна кількість метеріалів стосувалася приготуванням країни до свята Так, у друкованих медіа  частка публікацій про війну зменшилася до 32%(37% – у лютому), а в інтернет-виданнях –до 44% (50% – у лютому). Як і у попередньому етапі моніторингу, переважна більшість квітневих публікацій про війну – це щоденні оперативні дані Генштабу ЗСУ, загибель військовослужбовців, міжнародна та волонтерська допомога, становище ВПО в регіоні, функціонування державних інституцій в умовах воєнного часу, підтримка родин військовослужбовців, ухилення від мобілізації, медична допомога пораненим військовослужбовцям.

У квітні найбільше зосередила увагу на висвітленні воєнної тематики  газета «Ратуша» – 64%, а в інтернет-виданнях тема війни переважала на сайтах «Дивись.info» (58%), «Львівський портал» (57%). Цього місяця в матеріалах про війну вдвічі збільшився відсоток жінок-експерток – до 24,5% (12% – у лютому). Зокрема,  частка жінок-експерток становила 31 % у друкованих ЗМІ і 18% – онлай-виданнях. Також на 7% збільшилася кількість жінок як героїнь – до21 %(24 %– у газетах, 18% – онлай-виданнях).

У квітні жінки як експертки та героїні в публікаціях регіональних медіа становили майже третину випадків, зокрема  було зафіксовано 31%жінок-експерток і 30 % жінок-героїнь. Порівняно з минулим моніторинговим місяцем, відсоток присутності експерток збільшився – на 7%, тоді як частка жінок-героїнь залишилася не змінною. Удрукованих ЗМІ  вже традиційно збереглася тенденція до більшої присутності  жінок-експерток на газетних шпальтах, ніж в онлайн-медіа (39% і 23% відповідно), і жінок-героїнь – (36% і 24% відповідно).

За даними моніторингу, у квітні в газетних матеріалах жінки найчастіше коментували теми екології та довкілля (100%), криміналу/надзвичайних ситуацій (86%), соціальної політики (75%), волонтерства (71%), освіти і науки (56%). Паритет між жінками-експертками та чоловіками-експертами, а також жінками-героїнями та чоловіками-героями (50% і 50% відповідно) був у темі розваг і дозвілля.

Найвищий відсоток героїнь – у публікаціях про екологію та довкілля (100%), соціальний захист (100%), економіку і бізнес (88%), культуру і релігію (51%).  Найменше жінки коментували теми війни /армії (18%) і зовсім були відсутні як експертки у темах про спорт і як героїні матеріалів у темах про соціальний захист (0%).

Найвищий показник експерток та героїнь – у газеті «Високий замок» (42% і 39% відповідно), а найнижчий  відсоток жінок як експерток  – у газеті «Ратуша» (20%),як героїнь – у газеті «Експрес» (28%).

У квітні в друкованих ЗМІ, у порівнянні з лютим, зменшилася на 3% частка вживання фемінітивів (97%). Абсолютними лідерами стали газети «Львівська пошта» і «Ратуша» (по 100%). А газети «Експрес» та «Високий замок» на цей раз «спіткнулися» на використанні військових звань щодо жінок – старший бойовий медик, жінка-капелан.

З огляду на ці дані у квітні 2023 року найбільш гендерночутливими друкованими ЗМІ (за дотриманням гендерного балансу і кількістю фемінітивів) стала газета «Високий замок»  (58%). Найнижчий показник знову посіла газета «Ратуша»» (50%).

У квітніу львівських інтернет-виданнях думку жінок запитували, пишучи на теми  спорту (67%), екології та довкілля (44%), соціальної політики (35%), медицини (34%).

Як жінки героїні були  у представлені журналістських публікаціях  у соціальній (63%), культурній (35%), освітній та розважальній (по 33%), економічній (31%) тематиках. Найнижчий  відсоток експерток та героїнь – у темах війни та армії (17% і 16% – відповідно).

Першість за кількістю жінок як героїнь і експерток у квітні знову посів сайт «Твоє місто» (31% експерток і 26% героїнь). А найменшу кількість жінок-експерток та жінок-героїнь зафіксовано на сайті «Вголос» – (14%  і 18 %  – відповідно).

У квітні інтернет-видання на 9% поліпшили показник вживання фемінітивів – 96%. Абсолютними лідерами у їх використанні стали інтернет-видання «Zaxid.net», «Твоє місто»  (по 100 %).

Серед львівських інтернет-медіа найбільш гендерночутливим у квітні2023 року знову стало інтернет-видання «Твоє місто» (52%), а  також сайт «Вголос», незважаючи на те, що поліпшив свій показник, у порівнянні з лютим на 7% (42%).

У квітнів матеріалах і у друкованих, і онлайн-медіа стереотипного і сексистського контенту не виявлено.

Щодо тематичних публікацій, то було опубліковано низку матеріалів в он-лайн виданнях про адвокаційну підтримці внутрішньо переміщених жінок у Львівській області. Зокрема, «Zaxid.net»на цю тему опублікував матеріал «Не тягар, а ресурс. Як жінки-переселенки самоорганізувалися у Сколівській громаді», «Львівський портал» –  «Як ВПО живуть на Львівщині та допомагають військовим».

Також три інтернет-видання написали про першу леді України Олену Зеленську та правозахисницю і нобелівську лауреатку Олександру Матвійчук, які цьогоріч були номіновані як найвпливовіші люди світу: «Zaxid.net» – «Дві українки увійшли в топ-100 найвпливовіших людей світу»,  «Твоє місто» – «Дві українки потрапили до 100 найвпливовіших людей світу за версією Тime», «Львівський портал» – «Дві українки потрапили до 100 найвпливовіших людей світу за версією Time».

Загальний Індекс гендерної чутливості львівських медіа у квітні – найвищий в Україні і становить 52%. Ознайомитися із результатами моніторингу по 24 областях України можна на сайті Волинського прес-клубу.

___________________

Гендерний моніторинг відбувається в межах проєкту “Гендерночутливий простір сучасної журналістики”, який реалізовує Волинський прес-клуб у партнерстві з Гендерним центром Волинської області та мережею прес-клубів і медійних організацій України.

 

Архіви