Якщо в Україні зростатиме податковий тиск і не буде зупинено контрабанду, то ціна на бензин перевищить 10 грн за літр

25 січня в Прес-клубі відбулася прес-конференція на тему: «Чому збільшуються ціни на пальне? Що буде далі?». Її учасники – керівник департаменту маркетингу ПАТ «Концерн Галнафтогаз» (мережа АЗК ОККО) Василь Дмитрів та головний редактор журналу «Газ і нафта» Олег Дорожовець назвали причини, які штовхають догори ціни на бензин і дизельне пальне в Україні, та фактори, що провокуватимуть подальшу тенденцію подорожчання пального.

«Нині є три чинники, що збільшують ціни на нафтопродукти в Україні. Перший – котування на світових нафтових і паливних біржах. Другий – підвищення в державі з 1 січня 2011 року акцизів на бензин і дизпальне. Третій – політика енергетичного блоку українського уряду», – зазначив головний редактор журналу «Газ і нафта» Олег Дорожовець.

«Щодо першого чинника. За період з 1 листопада 2010 року й до середини січня 2011 року котування на нафту збільшилися приблизно на 17%, на бензин А-95 – на 14%, на дизпальне – на 11%. В Україні до Різдвяних свят динаміка цінового зростання була меншою. Другий виток подорожчання почав спостерігатися з другої декади січня, коли на ціну стали тиснути акцизи, які виросли майже на 40%. У цій ситуації додаткового ажіотажу й негативних очікувань ринкові завдають активні спроби Міністерства енергетики й вугільної промисловості запровадити  ще й мита на імпортне пальне. Таке рішення здатне призвести до наступного стрімкого подорожчання пального в Україні ще приблизно на 15% від нинішньої ціни»,- сказав Олег Дорожовець.

Олег Дорожовець вважає, що такий підхід може свідчити або про нефаховість урядовців, відповідальних за ПЕК держави, або, що більш ймовірно, – про лобіювання ними інтересів окремих бізнесових груп. Тож риторика про захист вітчизняної нафтопереробної галузі й здатність українських НПЗ утримати ціни на ринку є спробами показати бажане за дійсне. «Насправді, сьогодні НПЗ України не можуть повністю забезпечити внутрішній ринок нафтопродуктами, а  тим більше – якісними.  Для цього їм потрібно вкласти значні кошти у модернізацію виробничих процесів. Тому ці кошти приватні власники НПЗ, за сприяння Міненерго, намагаються зібрати, залізаючи в кишеню українського споживача»,- переконаний Олег Дорожовець.

«Оскільки вітчизняні НПЗ сьогодні не здатні забезпечити якісним пальним постійно зростаючий вітчизняний парк нових автомобілів і транзитний потік автотранспорту із країн ЄС, Україна змушена імпортувати якісне пальне стандарту Євро-4 і Євро-5 із нафтопереробних заводів країн Євросоюзу. Сьогодні Україна завозить орієнтовно 40% пального, щоби покрити потребу ринку в пальному стандарту Євро, – наголосив керівник департаменту маркетингу «Концерну Галнафтогаз» (мережа АЗК ОККО) Василь Дмитрів. –  За нашими оцінками, запровадження мита на імпортні нафтопродукти збільшить ціну на А-95 щонайменше до 10,50 грн за літр, а кінцевий споживач, окрім високої ціни, відчує також дефіцит якісного пального. Через те, що імпортувати його стане невигідно. Реконструкція вітчизняних нафтопереробних заводів, про яку говорять останні 10 років, може виправити ситуацію на ринку. Нагадаю, що нині два з шести вітчизняних нафтопереробних заводів є у власності російських компаній: ТНК-ВР (Лисичанський НПЗ) і «Лукойл» (Одеський НПЗ). Ще три (Кременчуцький, Дрогобицький і Надвірнянський НПЗ) перебувають під контролем групи «Приват» Ігоря Коломойського»,- зазначив Василь Дмитрів.

Василь Дмитрів  пояснив, що роздрібна ціна на бензин має такі складові: закупівельна ціна, витрати на транспортування, податки (акциз, ПДВ, екологічний податок), витрати АЗК і заробіток АЗК. За останні півроку суттєво змінились дві складові: закупівельні ціни і податкове навантаження.

«Якщо говорити про закупівлю, то ціни на бензин виросли на $160, що складає 1,15 грн/л. Така ж ситуація з дизпальним. Його закупівельна ціна збільшилася на $158, що еквівалентно 1,28 грн за літр. У серпні 2010 року на АЗК ОККО А-95 коштував 7,80 грн/літр, а ДП – 7,00 грн/літр. Через це сьогодні, якщо врахувати тільки збільшення закупівельних цін, ціна мала би складати 8,95 грн/літр – на А-95 і відповідно 8,28 грн/літр – на ДП», – сказав Василь Дмитрів

Василь Дмитрів  проілюстрував те, як нові акцизи, запроваджені новим Податковим кодексом, впливають на роздрібну ціну нафтопродуктів. Акцизний збір на тонні бензину зріс із 132 євро до 182 євро, що в перерахунку до літри становить додатково 48 коп.;  на тонні ДП (стандарту Євро 5) – з 30 євро до 42 євро, що в перерахунку до літри становить додатково 12 коп.. З цієї причини найближчим часом можна очікувати поступове підвищення цін на А-95 – до 9,40-9,50 грн/літр і на дизпальне – до 8,30-8,40 грн/літр.

Учасники прес-конференції запропонували рішення, які можуть зупинити  подорожчання та лібералізувати ціни на нафтопродукти в Україні:

1. Екологічний податок і акциз мав би формуватися за таким принципом: вища якість пального – менший акциз і екоподаток (як це є у випадку з дизпальним).

2. Держава повинна налагодити ефективний контроль за якістю пального на ринку.

3. Держава мусить реально контролювати свій митний простір, щоб відсікати котрабанду та інші сірі схеми.

4. Необхідно прийняти закон, який би чітко і прозоро стимулював реальну реконструкцію вітчизняних НПЗ. Проект такого закону з 2007 року лежить у парламенті.

Архіви