Газети «Експрес» і «Високий замок» – одні з найбільш гендерночутливих медіа України: результати моніторингу в червні

Упродовж 12-18червня відбувся третій, заключний, етап гендерного моніторингу регіональних медіа України. Експертна група Львівського пресклубу проаналізувала матеріали десятьох регіональних медіа Львівщини: чотири друковані видання («Високий замок», «Експрес», «Львівська пошта», «Ратуша») і шість інтернет-видань («Вголос», «Гал-інфо», «Дивись.info», «Zaxid.net», «Львівський портал», «Твоємісто»). Загальна кількість проаналізованих матеріалів – 1 946 (131– у друкованих, 1815 – в онлайн-медіа).

Мета моніторингу – з’ясувати, наскільки регіональні медіа дотримуються гендерного балансу в журналістських матеріалах (яке співвідношення жінок і чоловіків як героїнь/героїв (тих, про кого йдеться) й експерток/експертів (тих, кого цитують, чию думку передають), чи вживають фемінітиви на позначення посад, професій, виду діяльності жінок, а також чи використовують вони гендерні стереотипи та сексистський контент.

У червні кількість публікацій, які стосувалися теми війни в Україні, склав 43%. Це були щоденні оперативні дані Генштабу ЗСУ, початок контрнаступу, російські ракетні атаки, наслідки підриву на Каховській ГЕС, підготовка до Вільнюського саміту НАТО, питання озброєння для ЗСУ, зокрема, постачання винищувачів F-16, волонтерська допомога, становище ВПО в регіоні, ухилення від мобілізації, колабораціонізм тощо.

У червні на сайті «Львівський портал» майже дві третіх новин були на воєнну тематику (73%). Також тема війни була ключовою на сайті «Дивись.інфо» (67%), у газеті «Ратуша» (65%), в інтернет виданнях «Гал-інфо» (59%)та «Вголос» (56%). Найменше тему війни висвітлював сайт «Твоє місто» (26%).

Жінки як експертки у публікаціях регіональних медіа були присутні в 25% випадків, (найвищий показник за моніторинговий період), а як героїні – у 20,5 % (найнижчий показник за моніторинговий період). При цьому кількість експерток у друкованих ЗМІ у 2,5 рази більша, ніж в онлайн-медіа (36% і 14% відповідно), а героїнь –удвічі менша (14% і 27% відповідно). Серед жінок-експерток головною нюзмейкеркою з воєнної тематики стала заступниця міністра оборони Ганна Маляр,  а жінки-героїні переважно згадувалися в публікаціях як матері, дружини, доньки чи сестри військових.

В газетних матеріалах жінки найчастішекоментували теми медицини (65%). Наприклад, найчастіше до жінок зверталися за психологічними консультаціями та порадами. Журналісти також залучали спеціалісток, які коментували теми криміналу/надзвичайних ситуацій (64%), спорту (63%), волонтерства (53%). Паритет між жінками-експертками та чоловіками-експертами (50% і 50% відповідно) був у темі розваг і дозвілля. Найменше експертну думку жінок подавали у матеріалах про екологію та довкілля (17%).

Найвищий відсоток героїнь – у публікаціях про розваги та дозвілля  (67%), спорту(64%). У темі медицини експерти зафіксували паритет між жінками-героїнями та чоловіками-героями (50% і 50% відповідно). Окрім цього, були поодинокі згадки жінок у матеріалах про політику (8%) та війну (4%). Жінки зовсім були відсутні як героїні у матеріалах про волонтерство та соціальний захист (0%).

Найвищий показник експерток зафіксованоу газеті «Експрес» (55 %), а героїнь – у газеті «Високий замок» (47%). Найнижчий  відсоток жінок як експерток та героїнь експерти спостерегли у газеті «Ратуша» (19% і 17%).

У червні, так само як і у лютому, у друкованих ЗМІ було зафіксовано 100% вживання фемінітивів.

Найбільш гендерночутливими друкованими ЗМІ (за дотриманням гендерного балансу і кількістю фемінітивів) стали у червні газети «Високий замок» (62%) та «Експрес» (61%). Найнижчий показник гендерної чутливості – газети «Ратуша»» (45%).

У львівських інтернет-виданнях у червні найчастіше цитувалися жінки у  темах соціальної політики (88%), медицини (60%), культури (44%), освіти та розваг (по 38%). Зовсім були відсутні жінки як експертки у темі спорту (0%), а як героїні публікацій  – у темі волонтерства та благодійності (0%).

100% згадок про жінок як героїнь припало на матеріали соціальної політики. Також жінки як героїні були  у представлені журналістських публікаціях про розваги та дозвілля (55%),  медицину (52%), екологію (45%).

Лідером за кількістю згадок про жінок як героїнь та експерток метеріалів, втретє став сайт «Твоє місто» (28% експерток і 37% героїнь).

Найменшу кількість жінок-експерток зафіксовано на сайті «Вголос» – (14%), а жінок як героїнь – на сайті «Дивись.інфо» (26%).

Першість за використанням фемінітивів у червні отримав сайт «Львівський портал» (100 %).

У червні 2023 року серед львівських інтернет-медіа найвищий індекс гендерної чутливості отримав сайт «Твоє місто» (53%), по 47%  – одразу в трьох виданнях – «Вголос», «Гал-інфо» та «Дивись.інфо».

У червні в матеріалах і у друкованих, і онлайн-медіа стереотипного і сексистського контенту не виявлено.

Щодо тематичних публікацій, то в газеті «Високий замок», №24 від 15 червня 2023 року

було надрукованоматеріал, у якому описано факт дискримінації за статевою ознакою Стюардес із «зайвою» вагою знімуть із рейсів.

У  публікації журналісти аналізують дії китайської авіакомпанії «Hainan Airlines», яка розробила  інструкцію щодо поліпшення «привабливого іміджу співробітників», у якій зазначена формула«стандартної ваги» стюардес.

Чотири інтернет-видання написали про відкриття перших жіночих купе: «Zaxid.net» – «Укрзалізниця» запустила у тестовому режимі перші жіночі купе, «Твоє місто» – «Укрзалізниця» запустила тестування жіночих вагонів. На яких потягах, «Львівський портал» «Укрзалізниця» запускає перші жіночі купе, «Гал-інфо» – Укрзалізниця тестово відкрила продаж квитків в жіночі купе .

Сайт «Zaxid.net» опублікував два матеріали, у яких були підняті теми дискримінації та  порушення прав ЛГБТ спільнот: «Українська IT-компанія потрапила у скандал через дискримінацію ЛГБТ», «Права молодь» влаштувала гомофобну акцію у львівському ТРЦ».

В «Гал-інфо» на цю тему експерти зафіксували публікацію  «Невідомі розгромили ком’юнітіцентр ЛГБТ-спільноти в Луцьку».

 

Загальний Індекс гендерної чутливості львівських медіа у червні є одним із найвищих в Україні і становить 53%. Ознайомитися із результатами моніторингу друкованих та онлайн-видань 24 областей можна на сайті Волинського прес-клубу.

 

___________________

Гендерний моніторинг контенту локальних медіа відбувається в межах проєкту “Гендерночутливий простір сучасної журналістики”, який реалізовує Волинський прес-клуб у партнерстві з Гендерним центром Волинської області та мережею прес-клубів і медійних організацій України.

 

Архіви