Кошти на вибори кандидатів у депутати можна проконтролювати через сайт 12 окружних виборчих комісій

Окружні виборчі комісії Львівщини на парламентських виборах повинні мати спільний виборчий сайт, аби забезпечити громадянам-виборцям доступ до поточної інформації – списків членів комісій, протоколів їхніх засідань, біографій кандидатів, їхніх декларацій, витрат із виборчих фондів тощо. Таку ініціативу висловили представники громадських організацій Львівщини, які взяли участь у засіданні Прес-клубу на тему "Як використати закон «Про доступ до публічної інформації» для максимально прозорого перебігу виборчого процесу і запобігання маніпуляціям?».

Аналогічний пілотний інтернет-проект уже працював на Львівщині під час місцевих виборів 2010 року. Тоді голова Львівської обласної територіальної виборчої комісії Микола Щур з власної ініціативи і за особистий кошт заснував сайт ТВК. Сайт розпочав роботу за один місяць до перегонів і закінчив у середині 2011 року.

«Створення сайту мало економічну і політичну логіку, – розповів Микола Щур. – Друкування в газетах документів і матеріалів про перебіг виборчого процесу було дорогим, неоперативним і мало невелике електоральне покриття. Тому що через брак коштів доводилося вибирати найдешевші видання з відповідно невеликими накладами. Інформаційно-аналітична система «Вибори», яку ЦВК щоразу запускає перед виборами і корелює її залежно від оновленого законодавства, розрахована для службового внутрішнього користування. Тож виборець у підсумку отримує дозовану загальну інформацію та ще й із запізненням».

На сайті окружних виборчих комісій повинно знайти відображення ключове і найбільш закрите питання всіх виборів – фінансові витрати кандидатів і партій, наголосив член координаційної ради Громадянської мережі «ОПОРА» Олександр Неберикут: «Виборці мали би знати звідки кандидати в депутати отримують гроші. Ця інформація з’являється на сайті ЦВК лише після закінчення виборчого процесу, коли уже не можна вплинути на фінансову політику кандидатів та партій і виборцям запізно робити висновки про принципи наповнення виборчих фондів та витрати коштів. На сайті можна було би друкувати проміжні звіти про витрати коштів, як це, наприклад, робили наші західні колеги – коаліція громадських організацій Польщі під час президентських виборів. Вони використовували спеціальну методологію оцінки: рахували скільки коштують витрати кандидата на рекламу, концерти тощо і отримували реальний, а не декларований результат фінансування. Тому що ЦВК часто не перевіряє інформацію, яку подає кандидат в депутати. Хіба що ця інформація стає відомою через війну компроматів».

Виконавчий директор ЛОГО «Комітет виборців України» Оксана Дащаківська наголосила, що інформацію про вибори мали би збирати ЦВК та окружні виборчі комісії. «Згідно з законом передбачено, що ОВК мають надавати постанови, інші документи для друку на сайті ЦВК. Але є великий сумнів, що це відбуватиметься системно і на сайті буде повна інформація про вибори, оскільки сайт ЦВК апріорі є дуже слабким.

"Юридичною підставою для створення cпільного сайту окружних виборчих комісій мала би стати постанова ЦВК, в якій, зокрема, були би передбачені кошти на його створення та адміністрування, – зазначає Микола Щур. – За орієнтовними підрахунками, це невеликі гроші – 12-15 тисяч гривень. До цієї суми треба ще додати витрати на адміністрування сайту – зарплату працівника, який буде централізовано підтримувати роботу сайту. А наповненням його займалася б уповноважена на це особа у кожній із 12-ти виборчих комісій. Це має бути записано в її функціональних обов’язках і відповідно враховано у заробітній платі".

Не виключене й альтернативне фінансування такого сайту без фінансової допомоги, але за згодою ЦВК, щоб воно не суперечило виборчому законодавству. Для його забезпечення потрібна публічна ініціатива суб’єктів виборчого процесу, головним з яких є виборець.

Архіви