Розподіл субвенцій проводиться без належного обґрунтування, – з дослідження у 6 областях України

У Львові коаліція громадських організацій репрезентувала проект «Сприяння активній участі громадян у протидії корупції в Україні». Метою цього громадського моніторингу було виявити «вузькі місця», які створюють умови для корупції в діяльності органів місцевого самоврядування та органів місцевої влади в Україні під час виділення та використання субвенцій з державного бюджету на місцевому рівні. Про це під час презентації сьогодні, 22 квітня, у Прес-клубі повідомив аналітик проекту Західноукраїнського медіа-центру «Нова журналістика» Ігор Марков.

За його словами, в основі формування «вузьких місць», які породжують корупцію у системі визначення та розподілу субвенцій державного бюджету, лежить відсутність інституційно-правового механізму зворотного зв’язку «місцева громада – регіональна влада – центральний уряд», через який мали б формуватися бюджетні відносини.

Як зазначив голова Творчого молодіжного об’єднання «Нівроку» Володимир Ханас, основні засади надання інвестиційних субвенцій, згідно із Бюджетним кодексом України, мають регламентуватися окремим законом, який досі не прийнято Верховною Радою України. Такий закон не розроблено навіть на рівні законопроекту. А відсутність закону негативно впливає на області, оскільки вони не мають на що спиратися, коли потребують субвенції.

Як дійшли висновку експерти, які проводили моніторинг у шести областях, розподіл субвенцій на виконання інвестиційних проектів між місцевими бюджетами часто проводиться суб’єктивно, без врахування об’єктивної потреби регіонів та без належного обґрунтування. Також відсутність окремого закону про субвенції, за словами Володимира Ханаса, значно ускладнює процес отримання субвенцій, а в окремих випадках взагалі робить їх неможливими.

Моніторинг дав змогу виявити недосконалість процедур оцінки збитків та витрат, що підлягають покриттю за рахунок виділення державних субвенцій. Ціноутворення, яке закладено у субвенціях, часто не відповідає реальному стану цін на ринку товарів та послуг.

Експерти помітили, що не до кінця продуманою є процедура відбору підрядників, що в підсумку зумовлює низьку якість робіт, і, як наслідок, неефективне використання коштів субвенцій. Також в державі відсутня дієва система контролю за підрядниками. Як приклад, Володимир Ханас навів факти щодо ліквідації наслідків стихійного лиха на Західній Україні (23-27 липня минулого року), «коли про підрядників ніхто не думав і не контролював, які фірми проводили ті чи інші роботи».

Довідка ЗІКу.

Громадський моніторинг використання субвенцій з державного бюджету на місцевому рівні вперше був здійснений коаліцією громадських організацій у шести областях України (Івано-Франківській, Луганській, Львівській, Одеській, Тернопільській, Чернівецькій).

До коаліції увійшло вісім організацій, які діють у обраних для моніторингу регіонах України.

Метою цього проекту громадського моніторингу було виявлення «вузьких місць», які створюють умови для виникнення корупційних діянь в діяльності органів місцевого самоврядування та органів місцевої влади в Україні під час виділення та використання субвенцій з державного бюджету на місцевому рівні.

Громадський моніторинг відбувався з 15 серпня 2008 року по 15 березня 2009 року.

Архіви