Змінити конституційний лад в Україні можна через один або два референдуми, – експерт

Зміна конституційного ладу в Україні – це таке собі право на повстання у 21 столітті. Тільки якщо в 19 столітті повстання означало рушниці і барикади., то зараз провести повстання і зміну конституційного ладу можна цивілізованим шляхом через один або два референдуми.

Про це сьогодні, 23 листопада, під час прес-конференції на тему: «Старт у Львові Всеукраїнської комунікаційної кампанії «КонституціЯ», яка відбулася у Львівському прес-клубі, заявив експерт з публічного права, голова правління Центру політико-правових реформ  Ігор Коліушко. – Відповідно до 5 статті Конституції, конституційний лад в країні може змінювати тільки український народ. Конституційний суд розтлумачив це таким чином, що народ може прийняти нову Конституцію. Але для того має бути запроваджена процедура. І таку процедуру можна запровадити законом. Цей закон може бути ухвалений парламентом або безпосередньо на референдумі. Наразі точаться дебати та доопрацьовується нова версія законопроекту, – каже він. Він нагадав, ще з 2007 року внесення змін до Конституції стало загальновизнаним. – Я пам’ятаю, як на вибори у 2007 році всі політичні партії йшли з гаслами про необхідність конституційної  реформи, – каже експерт. Але з точки зору експертної думки, на поверхні є дві проблеми – це зміни, які потрібно внести, щоби реалізувати концепцію реформ місцевого самоврядування та територіальної організації влади, яка затверджена в квітні минулого року Кабміном і лежить в основі реформи децентралізації, та – повноваження місцевих державних адміністрацій.Що стосується першої, то, за словами Ігоря Коліушка, тут треба запровадити, що адміністративно-територіальними одиницями є громада – район – регіон. – При цьому «регіон» – це збірна назва. Області ніхто не планує перейменовувати. Проте в нас один регіон називається «Автономна Республіка Крим», тож треба разом їх якось називати. Тому буде відповідно до міжнародної термінології: регіон – це великі частини країни, які мають свої певні функції і завдання. У нас це – області і АР Крим, – каже Ігор Коліушко.Щодо повноважень місцевих державних адміністрацій, якщо не будуть внесені зміни у Конституцію, а саме в статті 188 та 119, то ми нічого не зможемо зробити, вважає експерт. – Вони в нас, як державні органи, одночасно є і виконавчими органами районних і обласних рад, вони є у нас виконавцями районних і обласних бюджетів. І, без змін у Конституцію, ми не можемо нічого змінити на районному і обласному рівнях з місцевим самоврядуванням, – каже експерт.

Архіви