Про переваги та необхідність реєстрації онлайн-медіа

Юридичні консультації з діяльності друкованих ЗМІ. На запитання відповідає медіаюрист Ігор ФЕДОРЕНКО.

«Які переваги надає реєстрація онлайн-медіа та чи потрібно здійснювати таку реєстрацію в обов’язковому порядку? Ми створили нішевий онлайн-ресурс, присвячений цирковому мистецтву, і зараз думаємо, чи повинні ми реєструвати це медіа».

– Закон України «Про медіа» (далі – Закон) дає наступне визначення онлайн-медіа – медіа, що регулярно поширює інформацію у текстовій, аудіо-, аудіовізуальній чи іншій формі в електронному (цифровому) вигляді за допомогою мережі Інтернет на власному веб-сайті, крім медіа, які віднесені цим Законом до аудіовізуальних медіа. Ваша діяльність відповідає такому визначенню.

Частина перша статті 16 Закону визначає, хто є суб’єктом у сфері онлайн-медіа: «Для цілей цього Закону суб’єктом у сфері онлайн-медіа вважається особа, що здійснює редакційний контроль щодо створення або добору, організації та поширення масової інформації у формі онлайн-медіа. Обов’язкової реєстрації для суб’єктів у сфері онлайн-медіа Законом не передбачено, але можна зареєструватися добровільно (ч.3.ст.63 Закону). Дія Закону поширюється на онлайн-медіа незалежно від того, зареєстроване медіа чи ні.

Різниця між зареєстрованим і не зареєстрованим онлайн-медіа полягає у тому, що відповідальність для незареєстрованих наступає після трьох порушень, а для зареєстрованих  – після п’яти. З 31 березня 2024 року положення Закону щодо застосування санкцій до онлайн-медіа набрали чинності в повному обсязі.

Перевага зареєстрованого медіа – це ідентифікатор у Реєстрі суб’єктів у сфері медіа. Він є необхідним реквізитом документа, що підтверджує статус журналіста. Закон України «Про державну підтримку медіа, гарантії професійної діяльності та соціальний захист журналіста» в статті 1 передбачає: «документ, що підтверджує статус журналіста, має містити найменування та вид медіа, його ідентифікатор у Реєстрі суб’єктів у сфері медіа або найменування професійної чи творчої спілки, фото, прізвище, ім’я та по батькові журналіста, номер документа, дату видачі і строк його дії, підпис особи, яка видала документ». Таким чином для посвідчення журналіста, відповідно до вимог цієї статті, необхідний ідентифікатор у Реєстрі суб’єктів у сфері медіа (або найменування професійної чи творчої спілки). Також ідентифікатор у Реєстрі суб’єктів у сфері медіа потрібен при акредитації журналістів. Стаття 26 Закону України «Про інформацію» передбачає, що акредитація журналіста здійснюється на підставі заяви або подання. У поданні суб’єкта у сфері медіа повинен бути зазначений його ідентифікатор у Реєстрі суб’єктів у сфері медіа; до заяви, поданої журналістом, додається копія документу, що засвідчує професійну належність (одним з реквізитів якого є ідентифікатор у Реєстрі суб’єктів у сфері медіа). Відсутність ідентифікатора – це невідповідність поданих документів вимогам законодавства, що формально може бути підставою для відмови в акредитації.

Вирішувати, наскільки для вашого сайту необхідне все, наведене вище, і чи реєструватися як суб’єкт у сфері онлайн-медіа, тільки вам.  Вся інформація, необхідна для реєстрації, знаходиться на сайті Національної ради з питань радіо і телебачення.

Консультації надаються в рамках виконання проєкту Тернопільського прес-клубу «Сприяння медіареформам та розвитку регіональної журналістики».

Запитання можна попередньо надсилати на таку електронну адресу – [email protected]

Архіви