Юридичні консультації з питань роздержавлення ЗМІ. Про перетворення в інформаційне агентство

На запитання відповідає юрист мережі Інституту розвитку регіональної преси  Ігор ФЕДОРЕНКО.    1.Чи може трудовий колектив перетворити редакцію комунального друкованого ЗМІ (міської газети) у суб’єкт інформаційної діяльності – інформаційне агентство, зареєстроване як юридична особа у формі  ПП чи ТОВ із збереженням назви, цільового призначення, мови видання і тематичної спрямованості друкованого засобу масової інформації (газети), та отримати свідоцтво про державну реєстрацію інформагентства та нове свідоцтво друкованого ЗМІ (газети)?

– Одним зі способів реформування друкованих засобів масової інформації та редакцій, передбачених ст. 3 Закону України “Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації” є: «2) вихід органів державної влади, інших державних органів та органів місцевого самоврядування із складу засновників (співзасновників) друкованого засобу масової інформації та редакції з перетворенням редакції членами її трудового колективу у суб’єкт господарювання із збереженням назви, цільового призначення, мови видання і тематичної спрямованості друкованого засобу масової інформації». Таким чином єдиною умовою такого способу реформування є збереження назви, цільового призначення, мови і тематичної спрямованості газети, яку підприємство- правонаступник буде випускати. Жодних інших умов і обмежень Закон не містить, і ніщо не перешкоджає зареєструвати товариство з обмеженою відповідальністю або приватне підприємство як інформаційне агентство. Частина 2 статті 6 Закону України “Про інформаційні агентства» зазначає, що «Інформаційне  агентство  може    виступати    як    засновник (співзасновник) інших засобів масової інформації, бути автором або мати інші права на інформацію, видавцем (виробником) інформаційної продукції, розповсюджувачем і споживачем інформаційної продукції».

   2.Трудовий колектив стане засновником новоствореного інформаційного агентства у формі ПП чи ТОВ (тобто засновниками новоствореного інформаційного агентства у формі ПП чи ТОВ будуть фізичні особи), а засновником друкованого засобу масової інформації (газети) хто буде – трудовий колектив новоствореного інформаційного агентства у формі ПП чи ТОВ (тобто фізичні особи) чи новостворене інформаційне агентство у формі ПП чи ТОВ (тобто юридична особа)?

   – Закон України “Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації”  в статті 7 передбачає вихід органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування із складу засновників (співзасновників) друкованого засобу масової інформації та редакції у разі відсутності у майні редакції державного (комунального) майна оформляється договором, що укладається між органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, що є засновниками (співзасновниками), та правонаступниками (у тому числі трудовим колективом редакції) відповідно до вимог цивільного законодавства. Стаття 8 Закону України «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні» зазначає, що право на заснування  друкованого  засобу  масової  інформації належить:
– громадянам України, громадянам інших  держав  та  особам  без громадянства, не обмеженим у цивільній правоздатності та цивільній дієздатності;
– юридичним особам України та інших держав;
– трудовим колективам підприємств,  установ  і  організацій  на підставі відповідного рішення загальних зборів (конференції).

 Частина 2 статті 6 Закону України “Про інформаційні агентства» зазначає, що «Інформаційне  агентство  може    виступати    як    засновник (співзасновник) інших засобів масової інформації, бути автором або мати інші права на інформацію, видавцем (виробником) інформаційної продукції, розповсюджувачем і споживачем інформаційної продукції».

Таким чином при виході зі складу засновників друкованого ЗМІ органів державної влади та органів місцевого самоврядування засновництво може бути передано трудовому колективу реформованої редакції, або новоствореній юридичній особі, в тому числі й інформаційній агенції. Приймати рішення, хто буде засновником друкованого ЗМІ, належить засновникам товариства з обмеженою відповідальністю (або приватного підприємства) – правонаступника комунального підприємства.

Консультації надаються в рамках виконання проекту Тернопільського прес-клубу «Комплексна підтримка друкованих ЗМІ різних регіонів України в процесі роздержавлення та налагодження їх самостійної діяльності» при підтримці “Українського медійного проекту” (У-Медіа), що реалізується Інтерньюз в Україні та фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).

   Запитання можна попередньо надсилати на таку електронну адресу – [email protected]

Архіви