У Львові Держспоживслужба оштафувала 6 зі 45 закладів, що дозволяли куріння кальяну у своїх приміщеннях

Упродовж липня-серпня цього року був проведений також моніторинг торгових закладів навколо шкіл м. Львова, де діти і підлітки мають змогу придбати тютюнові вироби у 5-хвилинній доступності від школи. У 75% було виявлено одне чи кілька таких торгових місць, які, за словами школярів, не завжди перевіряють вік покупців і вільно продають тютюнові вироби дітям.

Про це розповіли 22 грудня у Львівському пресклубі на прес-конференції “Як захистити молодь Львова від впливу тютюнових виробів та електронних пристроїв для куріння?”, пише Dailylviv.com. Ініціатором заходу виступили 17 громадських організацій Львівщини, які підтримали всеукраїнську кампанію “Молодь вільна від куріння”.

Упродовж серпня-жовтня 2021 р. у Львові був проведений громадський моніторинг закладів ресторанного господарства, під час якого було виявлено 120 закладів, які дозволяють у своєму приміщенні курити IQOS/glo/кальян. Як результат активістами було скеровано скарги до Держспоживслужби на 45 закладів, які порушують законодавство і дозволяють куріння кальяну всередині своїх приміщень.  Лише 6 закладів були отштрафовані.

Крім цього, впродовж липня-серпня цього року був проведений моніторинг торгових закладів навколо шкіл м. Львова, де діти і підлітки мають змогу придбати тютюнові вироби у 5-хвилинній доступності від школи. У 75% було виявлено одне чи кілька таких торгових місць, які, за словами школярів, не завжди перевіряють вік покупців і вільно продають тютюнові вироби дітям.

Представники кампанії “Молодь вільна від куріння” нагадали, що влітку 2021 року 17 громадських організацій Львівщини офіційно звернулись до Львівської міської ради та обласної ради з пропозиціями:

● Заборонити у приміщеннях ресторанів курити та вживати сигарети, електронні сигарети, кальяни та тютюнові вироби електричного нагрівання;

● Заборонити рекламу сигарет, електронних сигарет, кальянів та тютюнових виробів електричного нагрівання шляхом викладки, оформлення вітрин у магазинах та ресторанах, роботи промоутерів;

● Розробити та затвердити програму захисту молоді міста Харкова від негативного впливу куріння усіх видів тютюнових виробів;

● Звернутись до ВР підтримати законопроект про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну №4358 від 13.05.2021 в цілому;

● Розмістити соціальну рекламу щодо шкідливого впливу сигарет, електронних сигарет, кальянів та тютюнових виробів електричного нагрівання.

Після пропозицій громадськості Львівська міська рада (8 липня 2021 р.) та Львівська обласна рада (16 липня 2021 р.) офіційно звернулись до Верховної Ради з проханням проголосувати та підтримати комплексний антитютюновий законопроект №4358 в цілому.

Під час прес-конференції учасники презентували нововведення, які вступлять в силу згідно з прийнятим Верховного Радою 16 грудня 2021 р. Законом №4358 “Про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну”:

● Заборона будь-якої реклами та спонсорства електронних сигарет і пристроїв для нагрівання тютюну (вступає в силу через 6 місяців після опублікування Закону)

● Заборона продажу ароматизованих та зі смаком сигарет, тютюну для самокруток, електронних сигарет, заправних контейнерів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах (вступає в силу через 24 місяців).

● Запровадження медичних попереджень на електронних сигаретах, рідинах, заправних контейнерах, бездимних виробах – 30% (вступає в силу 1 червня 2022 р.);  площі упаковки та збільшення медичних попереджень на сигаретах – 65% (вступає в силу через 24 місяці).

● Заборона куріння пристроїв для нагрівання тютюну у громадських місцях та приміщеннях на рівні із сигаретами (вступає в силу через 6 місяці).

● Заборона продажу дітям (особам до 18 років) тютюнових виробів для електричного нагрівання (вступає в силу через 6 місяців).

На жаль, згідно з дослідженням КМІС у 2020-21 рр., – 30% молоді не вважають електронні сигарети і тютюнові вироби для електричного нагрівання шкідливими для здоров’я. Поширеність куріння серед молоді віком 18-30 рр. зросла у 2020 р. порівняно з 2019 р. – на 10% (з 27,6% до 30,4%). Причиною цього є агресивне поширення реклами тютюнових виробів та виведення на ринок тютюнових виробів для електричного нагрівання, які досі не прирівняні до тютюнових виробів. В Україні нині низький рівень захисту здоров’я людини, особливо дітей та молоді. Це пов’язано з тим, що тенденція куріння тютюнових виробів відновилася після семи років падіння. Дослідження свідчать, що в Україні теперішніми споживачами тютюнових виробів є 14,9% учнівської молоді у віці 13-15 років. Це кожен 6-й старшокласник.

Участь у прес-конференції взяли:

● Ігор Дулин – підприємець, співзасновник західноукраїнської бізнес-школи “West Ukrainian Business School WUBS”, голова ГО “Добро.Дій”;

● Василь Штибель  – кандидат медичних наук, лікар, дитячий невролог;

● Юрій Кокотайло – голова Дитячої дорадчої ради Львівської міської ради;

● Ярослава Клепикова – соціологиня, менеджерка програми аналізу та досліджень, КУ “Інститут міста”;

● Микола Апетик – проєктний менеджер платформи “Час громад”, регіональний координатор кампанії “Молодь вільна від куріння”;

● Олег Слабоспицький – член правління Національного українського молодіжного об’єднання, координатор всеукраїнської кампанії “Молодь вільна від куріння”.

Архіви