У лютому 2023 року розпочалася чергова (четверта) хвиля гендерного моніторингу регіональних медіа України (попердні відбувалися в 2018,2019 і 2021 рр).
Під час першого етапу моніторингу, який тривав упродовж 13-17 лютого, експертна група Львівського пресклубу проаналізувала матеріали десятьох регіональних медіа Львівщини. Зокрема, до вибірки потрапили чотири друковані видання («Високий замок», «Експрес», «Львівська пошта», «Ратуша») і шість інтернет-видань («Вголос», «Гал-інфо», «Дивись.info», «Zaxid.net», «Львівський портал», «Твоємісто»). Загальна кількість проаналізованих матеріалів – 1822 (125 – у друкованих, 1697 – в онлайн-медіа).
Мета моніторингу – з’ясувати, наскільки регіональні медіа дотримуються гендерного балансу в журналістських матеріалах (яке співвідношення жінок і чоловіків як героїнь/героїв (тих, про кого йдеться) й експерток/експертів (тих, кого цитують, чию думку передають), чи вживають фемінітиви на позначення посад, професій, виду діяльності жінок, а також чи використовують вони гендерні стереотипи та сексистський контент.
У лютому в регіональних медіа Львівщинидомінантною була тема повномасштабного вторгнення Росії в Україну. Зокрема, воєнна тематика становила трохи більше третини від усіх інформаційних матеріалів в друкованих медіа – 37%,а в інтернет-виданнях– половину 50%. Переважна більшість лютневих публікацій про війну – це інфографіка втрат на фронтах, щоденні оперативні дані Генштабу ЗСУ, хід бойовий дій та ракетних атак, ситуація в енергетичному секторі, мобілізація, загибель і нагородження військовослужбовців, міжнародна допомога озброєнням, становище ВПО в регіоні, функціонування державних інституцій в умовах воєнного часу, підтримка родин військовослужбовців тощо.
У регіональних онлайн-виданнях тема війни переважала на сайтах «Дивись.info» (74%), «Львівський портал» (66%), «Вголос» (55%). Асеред друкованих видань найбільше зосередила увагу на висвітленні воєнної тематики газета «Львівська пошта» – 47% матеріалів.Зокрема у матеріалах про війну, жінки давали роз’яснення, або коментували теми, пов’язані з війною, в 12% випадків (13% – у газетах, 11% – онлай- виданнях), а згадування жінок-героїнь дещо вищим – 14% (22 %– у газетах, 6% – онлай-виданнях). Такий низький відсоток присутності жінок зумовлений тим, що у воєнний процес залучена доволі незначна кількість жінок у співвідношенні до чоловіків.
Згідно з отриманими даними у лютому жінки як експертки у публікаціях регіональних медіа присутні в 24% випадків, а як героїні – у 30 %. При цьому кількість експерток у друкованих ЗМІ удвічі більша, ніж в онлайн-медіа (32% і 16% відповідно), а героїнь – на 6% (33% і 27% відповідно).
Найбільше жінок-експерток у газетних матеріалах зафіксовано на теми екології та довкілля (100%), криміналу/надзвичайних ситуацій (78%), соціальної політики (60%), освіти і науки (56%), медицини (54%). Паритет між жінками-експертками та чоловіками-експертами (50% і 50% відповідно) був у темі спорту, а між жінками-героїнями та чоловіками-героями – у темах культури, волонтерства та розваг і дозвілля.
Найвищий відсоток героїнь – у публікаціях про соціальний захист (100%), медицини (70%), криміналу/надзвичайних ситуацій (54%). Найменше жінки коментували теми війни /армії (13%) і зовсім були відсутні як героїні матеріалів у темах бізнесу та екології (0%).
Найвищий показник експерток та героїнь – у газеті «Експрес» (48% і 42% відповідно), а найнижчий відсоток згадувань жінок: як експерток – у газеті «Львівська пошта» (18%), як героїнь – у газеті «Ратуша» (9%).
Більше третини випадків жінки, як героїні та експертки, були присутні в матеріалах газети «Високий замок» (по 38% відповідно).
Уперше за весь час проведення гендерного моніторингу, експерти не спостерегли жодного маскулінітиву на позначенні посад, професій, виду діяльності жінок у газетних матеріалах. В усіх друкованих регіональних медіа – 100% використання фемінітивів.
З огляду на ці дані у лютому 2023 року найбільш гендерночутливими друкованими ЗМІ (за дотриманням гендерного балансу і кількістю фемінітивів) стала газета «Експрес» (63%) (майже ідеальний показник, який складає 66,7%). Найнижчий показник– у газети «Ратуша»» (47%).
У лютому у львівських інтернет-виданнях думку жінок запитували, пишучи на теми соціальної політики (50%), медицини (43%), освіти (42%), екології (35%).
У 100% випадків жінки були героїнями у темах соціального політики і захисту та екології/довкілля.Також жінки як героїні були у представлені журналістських публікаціях у освітній (50%), медичній (48%), волонтерській (47%) спортивній та розважальній (по 42%) тематиках. Найнижчий відсоток героїнь – у темах економіки (5%), армії/війни (6%).
Першість за кількістю жінок як героїнь і експерток у лютому – у сайту «Твоє місто» (28% експерток і 35% героїнь). А лідером з дисбалансу щодо героїнь/героїв та експерток/ експертів на користь чоловіків стало інтернет-видання «Львівський портал» (у 7,4 рази).
В інтернет-виданняху лютому експерти зафіксували переважання фемінітивів над маскулінітивами – 85%. Лідером у їх використанні стало інтернет-видання «Zaxid.net» (98%), а найменше фемінітивів – у новинах сайту «Вголос» (66%). Також експертами було зафіксовано вживання фемінізованої форми військового звання (рангу) -, полковниця, офіцерка тощо.
Серед львівських інтернет-медіа гендернонайчутливішим у лютому 2023 року, стало інтернет-видання «Твоє місто» (53%). Найнижчі показники рівня гендерної чутливості цього разу – у сайтів «Вголос» та «Гал.info» (по 35%).
У лютому в матеріалах і у друкованих, і онлайн-медіа стереотипного і сексистського контенту не виявлено.
Щодо тематичних публікацій, то було виявлено на платформі «Гал-інфо» публікацію: «Сексизм у Верховій раді: депутати пропонують штрафувати жінок-водіїв з їх улюбленцями», у якій автор публікації критикує зареєстрований у Верховній Раді законопроєкт з сексистським підтекстом. Зокрема, автор звертає увагу розробникам законопроєкту, які виокремили жінок в певну категорію порушників ПДР, а саме «.. ця практика спостерігається, особливо у жінок, які під час керування транспортним засобом люблять тримати на колінах, на руках або в руках собак невеликих порід».
Низка матеріалів в он-лайн виданнях була присвячена обговоренню законопроєкту, за яким в Україні пропонують замість 8 березня пропонують відзначати 25 лютого День української жінки (День Українки), а також скасувати державний вихідний на 8 березня. Зокрема, сайт «Твоє місто» опублікував два матеріали: Без 8 березня та з днем українки. У раді планують внести зміни у перелік свят ,
Чи потрібен нам день української жінки? Оксана Кісь про пропозицію нових свят
Також до обговорення цієї теми долучились журналісти онлайн-видань «Вголос» День жінки, день матері та день Шевченка: в Україні скасують свято 8 березня та 1 травня, «Zaxid.net» Народні депутати пропонують змінити дату святкування 8 березня,«Львівський портал» Нардепи хочуть скасувати вихідні на 8 березня, 1 і 9 травня, але пропонують нові свята
Сайт «Zaxid.net» опублікував матеріал про мобілізацію жінок Третина заявок до «Гвардії наступу» у Тернополі надійшла від жінок
Загальний Індекс гендерної чутливості обласних медіа Львівщини у лютому 2023 року склав 50%. Разом із медіа Чернівецької, Тернопільської, Житомирської, Івано-Франківської, Кіровоградської, Закарпатської областей вони посідають друге місце в загальноукраїнському рейтингу.
Ознайомитися із результатами лютневого моніторингу регіональних медіа по 24 областях України можна на сайті Волинського прес-клубу.
___________________
Гендерний моніторинг журналістських матеріалів регіональних видань України відбувається у межах проекту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Незалежною громадською мережею прес-клубів України