Закони України не передбачають позбавлення волі за незаконне використання виборчого бюлетеня, за розголошення таємниці голосування сторонньою особою, за підкуп кандидата чи агітацію шляхом підкупу та за отримання кандидатом, виборцем чи іншою особи неправомірної вигоди.
І тільки якщо кандидат, член виборчої комісії або спостерігач розголосять таємницю голосування, то їх можуть ув’язнити на три роки. Таке ж покарання загрожує кандидатові за підкуп виборців та від двох до чотирьох років ув’язнення – тим, хто підкуповує юридичних осіб під час виборів.
Про це сьогодні, 12 жовтня, під час засідання Громадського прес-центру «Вибори-2019» на тему: «Як змінить результати виборів-2019 законопроект про посилення відповідальності за підкуп і тиск на виборців та виборчі комісії, маніпуляції з бюлетенями, якщо за нього проголосує восени Верховна Рада?», що відбулося у Львівському прес-клубі, повідомила радниця з юридичних питань голови ВГО «Опора» Ольга Коцюруба.
Але на практиці в Україні не карають за порушення виборчого законодавства. За даними ГО «Опора», після виборів 2014 року було відкрито 291 кримінальне провадження щодо порушення виборчого законодавства. У підсумку – до відповідальності притягли тільки 14 осіб.
– До суду дійшли справи, в яких обвинувачували тільки членів виборчих комісій та виборців. Але у вироках всі ці особи звільнені від покарання з іспитовим строком. Тобто реального покарання ніхто не отримав. Ми почали аналізувати причини і з’ясували, що у всіх цих 14 справах обвинувачені визнали себе винними та співпрацювали зі слідством, – говорить радникця з юридичних питань ВГО «Опора».
Експерти зауважили, що справи про підкуп виборців дуже важко довести до покарання, тому що правоохоронці на первинному етапі не належним чином збирають докази. Хоча самі правоохоронці стверджують, що через недоліки законодавства вони не можуть проводити слідчі дії.
– До прикладу, Кримінальний кодекс дозволяє затримувати особу на місці, якщо покарання за злочин, який він вчинив, передбачає позбавлення волі. А якщо порушник виносить за межі дільниці виборчий бюлетень, то його, згідно з Кримінальним кодексом, затримувати на місці заборонено. А реально, його більше ніде й затримувати не можна, крім як на місці, –
І таких нюансів, за словами Ольги Коцюруби, є безліч. Тому експерти ГО «Опора» та головного слідчого управління МВС розробили законопроект 8270 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за порушення виборчого законодавства».
Вони пропонують такі покарання:
За незаконне використання бюлетенів та його вкидання – до 2 років позбавлення волі.
За розголошення волевиявлення виборця членом виборчої комісії, кандидатом або спостерігачем – від 2 до 5 років позбавлення волі.
За розголошення волевиявлення виборця іншою особою – до 2 років позбавлення волі.
За надання кандидату неправомірної вигоди – до 6 років позбавлення волі.
За надання виборцю неправомірної вигоди – до 6 років позбавлення волі..
За прийняття виборцем неправомірної вигоди – до 2 років позбавлення волі.
За прийняття кандидатом неправомірної вигоди – до 2 років позбавлення волі.
За агітацію шляхом надання громадянам неправомірної вигоди – від 2 до 6 років позбавлення волі.
За агітацію шляхом надання юридичним особам неправомірної вигоди – від 2 до 6 років позбавлення волі.
Водночас, за словами експертки, перестануть карати за незначні випадки хуліганства, які абсолютно не впливатимуть на перебіг виборів та волевиявлення громадян.
– Наприклад, якщо пенсіонер взяв свій бюлетень і в нервах його пошматував, тому що жоден з кандидатів у нього не викликав довіри. Він нікому не зашкодив. А проти нього відкривають кримінальне провадження та призначають якесь покарання. А це – нонсенс, тому що це – йбуло його волевиявленням. Тому ми такі випадки пропонуємо декриміналізувати взагалі, – пояснює Ольга Коцюруба.
А ось технічних кандидатів, яких за певну кругленьку суму пропонують спочатку зареєструватися, а потім зняти свою кандидатуру з виборів, за словами юристки, варто ув’язнювати, хоча би, на три роки.