Поки виборча кампанія не стартувала, слід би заборонити оприлюднення соціологічних опитувань. Тому що в цей період вони швидше виконують роль політичних технологій, аніж інформаційних даних і вносять деструктив у свідомість виборців.
Про це сьогодні, 23 серпня, під час засідання громадського прес-центру «Вибори-2019» на тему: «Яка дата виборів Президента конституційна: 31 березня чи 9 червня 2019 року?», що відбулося у Львівському прес-клубі, заявив політолог, директор Центру політичних досліджень ЛНУ ім.І.Франка Любомир Скочиляс.
За його словами, щоразу, коли оприлюднюють соцопитування щодо лідерства політиків у виборчих перегонів, то виборці сприймають ці результати як доконаний факт.
– Хоча до виборів ще є досить багато часу. Можна згадати вибори 1999 року. За рік до цих виборів рейтинг Кучми становив 6 відсотків. Але він успішно використав технологію протиставлення себе і Симоненка. Кучма переміг на тих виборах, – згадує Любомир Скочиляс
Також, за словами політолога, опитування нав’язують виборцям осіб, яких за інших обставин ніхто би не розглядав як кандидатів в Президенти.
– Той же Вакарчук чи Зеленський. Завдяки соціологічним опитуванням вони в багатьох на вустах, – зазначає політолог.
Крім того, за спостереженнями Любомира Скочиляса, зараз рейтинги всіх кандидатів, навіть основних, – дуже низькі.
– Немає однозначного фаворита, як це було під час попередніх президентських виборів. Це може означати, що результат виборів може виявитися абсолютно іншим, ніж зараз це прогнозують соціологічні опитування, – вважає Любомир Скочиляс.
З ним погоджується доктор політичних наук, професор кафедри політології ЛНУ ім. І.Франка Анатолій Романюк.
– Соціологія зараз використовується як політтехнологія. Ті, хто проводять виборчі кампанії, знають коли саме необхідно подавати соціологію, аби випередити конкурентів, – каже політолог.
Це підтверджує і політолог НУ «Львівська політехніка» Іван Матковський. На його думку, соціологи зараз формують суспільну думку.
– Ясна річ, що соціологи нам всього не показують. Крім того, що вони показують нам лідерів рейтингів, добре би було, аби нам показували й лідерів антирейтингів. Тоді ми би мали повну картину. Але поки що соціологію у всіх країнах використовують у політичних штабах кандидатів, – говорить він.
Іван Матковський вважає, що ця соціологія адресована не пересічному виборцеві, а представникам капіталу, аби вони робили свої ставки.
– Ми бачимо, як один з лузерів політичного процесу вчора, став одним із лідерів. Це супроводжувалося великим фінансовим вкиданням. Тому що реклама в ЗМІ засвідчила, що хтось таки зацікавився ним, – наголосив політолог.