На реформовані районні газети чекає нове випробування. Як відомо, «нагорі» вирішили ліквідувати велику кількість районів в усіх регіонах України ( приміром, на Тернопільщині з 17-ти їх має залишитися лише 3). Тож багато газет втратять свій районний статус з наслідками, частину з яких навіть складно точно передбачити. З проханням прокоментувати в цьому контексті ситуацію щодо договорів оренди та по висвітленню діяльності ми звернулися до медіаюриста проектів Тернопільського прес-клубу Ігоря Федоренка. Ось що він сказав:
– Утворення та ліквідація районів в областях України дійсно може призвести до певних непорозумінь, які, до речі, виникають і зараз при створенні об’єднаних територіальних громад. Зокрема, щодо договорів на висвітлення діяльності органів місцевого самоврядування та договорів оренди приміщень редакції. На жаль,ще досі є роздержавлені районки, які не уклали договори оренди на приміщення, в яких знаходилися редакції на момент реформування. Одні користуються старими договорами, інші продовжують їх кожний рік, і ось саме для цих редакцій більшу загрозу несе новий Закон України «Про оренду державного та комунального майна» (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/157-IX#Text ). Для тих редакцій, хто уклав договори на строк 15 і більше років, я в цьому питанні суттєвих проблем не бачу. Бо чинне цивільне і господарське законодавство передбачає, що реорганізація орендодавця не є підставою для зміни умов або розірвання договору оренди (ч. 3 ст. 284 Господарського кодексу України). За загальним правилом зміна власника не впливає на договір оренди, право користування майном у орендаря ґрунтується на договорі оренди. Це право триває весь час дії договору оренди, у тому числі у випадку зміни власника (ч. 1 ст. 770 Цивільного кодексу України).
На даний час відсутні правові механізми, які врегульовують питання правонаступництва майна, майнових прав, зобов’язань тощо місцевих органів державної влади та органів місцевого самоврядування, у разі утворення та ліквідації районів. До Верховної Ради подано законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впорядкування окремих питань діяльності та організації органів державної влади, органів місцевого самоврядування у зв’язку із утворенням (ліквідацією) районів». Ознайомитися можна за посиланням https://l.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fw1.c1.rada.gov.ua%2Fpls%2Fzweb2%2Fwebproc4_1%3Fpf3511%3D69133%26fbclid%3DIwAR1CwqNLzfBfQHHY0Ix-a8E0j_S4YceKYy1NxmkWfTuv-nQ_UjWeuZHaONk&h=AT3Qq_1syhfpUSjNY1NogX7AtrG6g3DEbBHjDiMSHSWMxyjuod3S3hDZaw1UicRPdKs2kt5w6tnbqrFZmiE4Zs5GFd5I26P2M79t6hPlKiPcI5LaN7-NUtcxT3iT1xh77A. Цим законопроектом пропонується врегулювати питання здійснення реорганізації місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в Україні у разі утворення та ліквідації районів.
Якщо районний центр втратить свій статус – буде ліквідований Верховною Радою України – він все одно залишиться адміністративним центром такої територіальної громади. І цей адміністративний центр буде правонаступником майна, прав та обов’язків районної ради ліквідованого району. Якщо на базі ліквідованого районного центру буде утворена ОТГ, то ця територіальна громада буде правонаступницею всього майна, прав та обов’язків реорганізованих територіальних громад з дня набуття повноважень радою, обраною такою утвореною територіальною громадою. В такому випадку утворення, перехід прав і обов’язків відбудеться згідно Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад». В будь-якому випадку, на заміну сторони у договорі про висвітлення діяльності або орендодавцю у договорі оренди, прийде інша юридична особа, до якої перейдуть права та зобов’язання по цим договорам.