Юридичні консультації з діяльності друкованих ЗМІ. На запитання відповідає медіаюрист Ігор ФЕДОРЕНКО.
«Фінансове становище редакції таке, що ми вимушені звільнити працівників і тимчасово припинити діяльність. Чи можемо не нараховувати заробітну плату директору на час припинення діяльності?».
– Директор, як і будь-який інший працівник, працює за трудовим договором, і , відповідно до статті 21 Кодексу законів про працю України, роботодавець зобов’язується виплачувати працівникові заробітну плату. Те, що підприємство не буде здійснювати діяльність, не позбавляє роботодавця від обов’язку виплачувати заробітну плату. До того часу, як юридична особа буде ліквідована, у керівника є певні посадові обов’язки, які неможливо припинити. Це відповідальність за подання податкової та статистичної звітності, представництво підприємства у відносинах з контролюючими органами, державними установами та організаціями й інші необхідні дії, і виконання цих трудових обов‘язків передбачає нарахування заробітної плати. Невиплата заробітної плати є порушенням державних гарантій у сфері оплати праці, які встановлені Кодексом законів про працю і Законом України «Про оплату праці». Для юридичної особи за такі дії абзацем п’ятим частини 2 статті 265 КЗпП передбачена відповідальність – штрафні санкції у двократному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення. (У період дії воєнного стану у разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк приписів про усунення порушень, виявлених під час здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю), штрафи, передбачені статтею 265, не застосовуються).
Також статтею 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачена адміністративна відповідальність посадових осіб підприємства за порушення встановлених термінів виплати заробітної плати, виплата не в повному обсязі, а саме – накладення штрафу від тридцяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Випадок, коли керівництво підприємством може здійснюватися без нарахування заробітної плати теж можливий. Частина друга статті 65 Господарського кодексу України передбачає, що «власник здійснює свої права щодо управління підприємством безпосередньо або через уповноважені ним органи відповідно до статуту підприємства чи інших установчих документів». Таким чином засновник (співзасновник) підприємства може виконувати обов’язки директора на безоплатній основі, але за умови, що відповідне положення є у статуті підприємства. І звісно, вищому органу підприємства необхідно прийняти рішення про те, що у разі призупинення підприємством здійснення господарської діяльності виконання обов’язків директора може бути покладено на засновника (учасника) на безоплатній основі, який має право представляти інтереси підприємства та вчиняти від його імені дії без довіреності, вести бухгалтерський та податковий облік, підписувати та подавати податкову, фінансову та статистичну звітність, підписувати будь-які необхідні документи, договори, заяви, картки, довідки тощо, а також вчиняти інші дії з управління справами Товариства.
Консультації надаються в рамках виконання проєкту Тернопільського прес-клубу «Сприяння медіареформам та розвитку регіональної журналістики».
Запитання можна попередньо надсилати на таку електронну адресу – [email protected]