Про авторське право щодо використання зображень у рекламі

Юридичні консультації з діяльності друкованих ЗМІ. На запитання відповідає медіаюрист Тернопільського прес-клубу Ігор ФЕДОРЕНКО. «Нам надали вже готовий макет рекламного оголошення, в якому використано зображення з відомого мультиплікаційного фільму. Чи можемо ми опублікувати в газеті таку рекламу?».

– Розміщення творів у друкованому виданні та/або в мережі Інтернет у вигляді, доступному для публічного використання, є поданням творів до загального відома, таке розміщення є правомірним лише з дозволу автора чи іншої особи, яка має авторське право.

Зображення персонажу є складовою частиною фільму, є самостійним об’єктом і підлягає правовій охороні. Відповідно до статті 9 Закону України «Про авторське право і суміжні права» частина твору, яка може використовуватися самостійно, у тому числі й оригінальна назва твору, розглядається як твір і охороняється відповідно до цього Закону. У кожного художнього образу, оприлюдненого в анімаційному фільмі, є автор. І його використання без згоди автора або правовласника – заборонено. Також персонажі відомих анімаційних фільмів можуть бути зареєстрованими торгівельними марками для певних класів товарів і послуг, що теж належать правовласникам.

Випадки вільного використання, коли дозвіл суб’єкта авторського права не потрібен, наведено у ст.ст.21-28 Закону України «Про авторське право і суміжні права». Це виключний перелік, до якого не входить використання в рекламі зображення персонажу анімаційного фільму задля привернення уваги.  Стаття 4 Закон України «Про рекламу» передбачає, що використання у рекламі об’єктів авторського права і (або) суміжних прав здійснюється відповідно до вимог законодавства України про авторське право і суміжні права.

Охорона авторського права стосується не тільки вітчизняних персонажів. Відповідно до Бернської конвенції про охорону літературних і художніх творів, до якої Україна приєдналась у 1995 році, авторські права на твір виникають з моменту створення твору, незалежно від реєстрації його на території Україні. Творам, створеним в будь-якій країні-учасниці Бернської конвенції, надається національний режим охорони.

Єдина законна можливість публікації анімаційного персонажа – це якщо він не охороняється авторським правом (наприклад, якщо строк дії авторського права на нього минув). У всіх інших випадках необхідно, щоб замовник реклами мав ліцензійну угоду з автором чи правовласником.

За порушення авторських та/або суміжних прав чинним законодавством передбачена відповідальність.

Консультації надаються в рамках виконання проєкту Тернопільського прес-клубу «Сприяння медіа реформам та розвитку регіональної журналістики».

Запитання можна попередньо надсилати на таку електронну адресу – [email protected]

Архіви