Перспективний план формування територій громад Львівської області, який облдержадміністрація 24 лютого скерувала у Кабмін, був розроблений непрозоро та не відповідно до методики, затвердженої законодавством.
Про це говорили експерти та представники громад на пресконференції
«Децентралізація та подвійні стандарти у формуванні адмінтерустрою в Україні» у Львівському пресклубі.
Координатор Комітету захисту прав громад, член міжвідомчої робочої групи з підготовки пропозицій щодо адмінтерустрою базового рівня Львівської області Віталій Горбатенко зазначив, що оскільки засідання міжвідомчої робочої групи, яка мала затвердити перспективні плани районів Львівщини і подати на розгляд Кабміну перелік найбільш спроможних об’єднаних територіальних громад, було зірвано, перспективний план фактично «кувався» в кабінеті першого заступника голови Львівської ОДА і не було забезпечено прозорості та публічності формування цього документа.
«Чотири місяці тому в проєкті перспективного плану Львівщини було 67 громад. Після кількох місяців ходіння по кабінетах, поїздок у Київ, консультацій, які належним чином не були зафіксовані, ми отримали 69 громад. Тобто кількість зросла лише на дві громади. Я був майже на усіх консультаціях і, повірте, були більш, ніж аргументовані вимоги громад бути збереженими та апеляції до методики. Це означає, що, на жаль, перспективний план формувався не відповідно до методики. Я вважаю, що він формувався за так званим квотним або механістичним способом. Тобто Мінгеріон спустив згори цифру і дозволив похибку -7-8 громад, не більше в жодному випадку. Ще раз наголошую, що перспективний план, переданий до Кабміну, був розроблений із порушенням методики», – сказав Віталій Горбатенко.
Він додав, що відповідно до цього плану зникають такі ОТГ: Мурованська, Заболотівська, Новострілищанська, Волицька, Дублянська і Бабинська ОТГ Самбірської району.
«Я вважаю, що причина того, що мешканці Львівщини пікетують облдержадміністрацію, перекривають дороги, ми ходимо на пресконференції – це те, що влада не провела широкого конструктивного діалогу з громадами. Не можна подавати перспективний план із порушеннями і не можна подавати його, не провівши консультацій, не завершивши обговорення. Сподіваюсь, що Кабмін врахує ці моменти і поверне цей план на доопрацювання, бо є така норма, яка дозволяє додаткові консультації», – наголосив Віталій Горбатенко.
Голова Новострілищанської об’єднаної територіальної громади Галина Козяр розповіла, що в ОТГ діовідалися про зникнення громади із засобів масової інформації. Водночас жодного документа, в якому було би аргументовано написано, чому ліквідовують спроможну громаду, людям не надали.
Галина Козяр нагадала, що громада створена в 2015 році відповідно до методики, яка діяла в той час. Усі вимоги, які мало тодішнє законодавство, за словами голови ОТГ, у громаді виконані, послуги стали доступними для мешканців, напрацьовано план розвитку. Зважаючи на це, мешканці громади не розуміють, навіщо держава змінює «правила гри» і знищує спроможну громаду.
«Ми довідалися про ліквідацію нашої ОТГ із засобів масової інформації. У нас ішов процес розвитку, не було заборгованості із заробітної плати. Звичайно, усі проблеми відразу ми не могли вирішити, але частину вирішили і маємо план розвитку. Тобто підготовлена платформа економічного розвитку, підготовлений апарат, який чітко знає свою роботу, утворені служби, які надають якісну послугу на території, а громаду ліквідовують», – сказала Галина Козяр.
Також голова Новострілищанської об’єднаної територіальної громади наголосила, що не погоджується із твердженням, що мала громада не може бути спроможною. За словами Галини Козяр, в Україні діє Закон про співробітництво територіальних громад. Цей документ дає право малим громадам спільно будувати платформу для розвитку. Таким чином, якщо малі громади співпрацюватимуть і розвиватимуться, буде збережено основний принцип децентралізації, а саме – наближення послуг до громадян.
Керівник ГО «Інститут соціології міст» Михайло Яворський зазначив, що документ, який називають перспективним планом формування територій громад Львівської області, був створений не міжвідомчою робочою групою (вона складалась з понад 70 членів), а чиновниками ЛОДА.
«Я не знаю механізму, як можна ліквідувати діючі ОТГ. Якщо їх ліквідовувати, то мають бути якісь показники та критерії, за якими вибиратимуть громади, що зникнуть. На ці всі питання ми відповідей не бачимо», – додав експерт.
Депутат Львівської обласної ради Андрій Чад зазначив, що дуже прикро бачити ситуацію, коли мешканці не розуміють причини ліквідації їхніх громад, намагаються донести свою думку до влади, але їх не чують.
«Люди змушені блокувати дороги та виходити на пікети, щоб відстояти своє бачення на розвиток власних ОТГ. Чому чиновники мають вирішувати долю громад замість мешканців? А якщо перспективний план, відправлений у Кабмін, виявиться не перспективним, хто буде відповідати? Ті, хто намалювали його? Не можна знищувати те, що вже працює. Виконайте пункт про добровільне об’єднання громад», – сказав Андрій Чад.
Незалежний правовий експерт Ярослав Жукровський наголосив, що в чинному законодавстві немає норм про об’єднання, ліквідацію чи поділ уже існуючих громад. Тому особи, які беруть на себе відповідальність об’єднувати чи ліквідовувати існуючі ОТГ, виходять за межі правового поля.
«Станом на сьогодні відбувся певний провал у частині формування проєкту перспективного плану у Львівській області. Це є ключовим маркером для Львівської обласної державної адміністрації, зокрема голови. Адже він є відповідальним за дотримання в області законодавства. Тобто це є пряма відповідальність голови ЛОДА – організовувати роботу, виправляти помилки, комунікувати з людьми, проводити публічні консультації», – сказав Ярослав Жукровський.
Він додав, що для ефективного формування проєктів перспективних планів громад варто дотримуватися п’яти правил: оприлюднення та обговорення базового проєкту перспективного плану; створення експертної робочої групи для розроблення проєкту перспективного плану; проведення безпосередніх консультацій з територіальними громадами; врахування конструктивних та обґрунтованих пропозицій територіальних громад; розробки проєкту перспективного плану відповідно до критеріїв методики.
«У нас не має бути ілюзій, що всі позиції буде враховано. Так не буває. Але провокувати людей через брак інформації, роз’яснень та обґрунтувань – перекривати дороги, пікетувати – це неправильно. Місцева державна адміністрація має, нарешті ,витягнути голову з піску і дати відповіді на ті питання, які ставить громада», – сказав експерт.