Примірник книги спогадів Романа Яремкевича «Дитинство. Війна. Колима», яку 4 лютого презентували у Львівському прес-клубі, її упорядник, Юрій Ситник, передав у село Ясенів на Львівщині. Свій жест він пояснив бажанням повідомити правду про мешканця цього села, який у часи боротьби за незалежну Україну був провокатором.
Соціолог Володимир Подгорнов наголосив, що тема провокаторів і сексотів не вичерпана дотепер.
– – Занурюючись в цю книгу і тему, я розуміє, чому буксують реальна історична наука, книги, фільми, – каже Володимир Подгорнов. – Це пов’язано з тим, що, коли я приїхав у Львів, вступати на факультет журналістики, на підготовчому відділенні на мене одразу написали донос, щоб виключити з університету. Родина мого батька була репресована. Їх у товарних вагонах привезли до річки Чулим у Красноярському краї. Сплавили річкою і викинули в тайгу. Приїхало 4,5 тисячі людей. Коли навесні перерахували тих, хто залишився живий, то залишилося трохи більше, ніж 150 людей. Це орієнтовно – 3% в рамках похибки. Вижив мій батько. У дитинстві я чув ці трагічні історії сім’ї. На жаль, все це я не записав.
Від виключення з університету Володимира Подгорнова врятувала перебудова.
– – Прийшла перебудова і за це вже не репресували, не виганяли, і мені вдалося закінчити університет. Але такий відсоток стукачів і комуністичних фанатиків, яких я побачив у Львівському університеті і у Львові, я не бачив ніколи, – сказав Володимир Подгорнов. – Ті, що забороняли співати українські пісні, тепер дбають про українську культуру, ті, що стукали, писали доноси на патріотів, вони зараз опікуються історією націоналізму, УПА, працюють на кафедрах і пояснюють нам, як нам сприймати історію і жити далі.
Але, за словами соціолога, вони це впроваджують такими ж методами, якими впроваджували комуністичну ідеологію. Вони вважають, що нам зараз потрібна пропаганда – не реальне життя. І тому ця пропаганда не сприймається молоддю.
Як наголосив Володимир Подгорнов, книга спогадів Романа Яремкевича – це перші паростки справжньої літератури, яка може стати основою для майбутніх сценаріїв і для художніх фільмів.