24 листопада у Прес-клубі відбувся круглий стіл на тему: «Джинса» і журналістські стандарти». У ньому взяли участь медіа-експерти, журналісти, представники громадських організацій Києва та Львова. Під час «круглого столу» були оприлюднені результати моніторингу національних телеканалів та регіональної преси щодо дотримання журналістських стандартів та замовності матеріалів. Це дослідження відбулося за підтримки Агенції з міжнародного розвитку США та міжнародної громадської організації «Інтерньюз-Україна».
Експерти аналізували телепродукти та друковані матеріали за шістьма критеріями- стандартами журналістики – баланс думок/точок зору, оперативність, достовірність (посилання на джерела), відокремлення фактів від коментарів, точність, повнота надання фактів/інформації з проблеми.
Як показало дослідження, кількість «джинси» (матеріалів з ознаками замовності) в новинах восьми національних каналів – ICTV, Першого національного, Нового, 1+1, СТБ, Інтера, «Україна» та 5-го зросла в 2010 році, порівняно з аналогічним періодом 2009 (липень – жовтень), у 1,5-16 разів.
Лідерами із трансляції замовних матеріалів у 2010 році стали: канал «Інтер» (463 матеріали з ознаками замовності), Перший національний канал (432), ICTV(403) «1+1» (331). Найменше, з аналізованих каналів, «джинси» зафіксовано на СТБ (68), Новому каналі (144), каналі «Україна» (159).
Аналіз преси чотирьох регіонів України – Львова, Києва, Крима та Донецька у виборчому жовтні 2010 року, показав, що найбільше журналістських стандартів дотримувалися друковані видання Києва та Донецька (4,79 із максимальних шести балів). У Львові цей показник становив – 3,80, у Криму був найнижчим – 2,78.
Найбільше замовних матеріалів, при порівняні п’яти регіонів України – Києва Донецька, Львова, Рівного, Крима, експерти зафіксували під час президентської виборчої кампаїї у грудні 2009 року в ЗМІ Рівного. Збільшення джинси вдвічі в жовтні 2010-го, порівняно з груднем 2009 року, спостерігали в Донецьку. У львівських ЗМІ «піки» розміщення замовних матеріалів припадали на грудень 2009 року та жовтень 2010 року. Але під час місцевих виборів, у львівських ЗМІ було зафіксовано в 3,6 разу менше «джинси», ніж у грудні 2009 року, коли відбувалися вибори Президента України (дані Інституту масової інформації (ІМІ).
У львівських виданнях в ході виборчої кампанії активізувалася практика використання «джинсових» матеріалів з ознаками замовності (цензури) та порушенням одного або кількох стандартів журналістики, через що інформація спотворюється на користь однієї із сторін конфлікту. Інформація, яка подавалася від ЗМІ про вибори та кандидатів, нерідко, було розроблена політичними штабами. До матеріалів, які мали ознаки замовності, в моніторингу також зараховано суто «протокольні» матеріали із заходів чиновників/політиків, де немає актуальної суспільно-важливої новини.
Львівські експерти простежили тенденцію прив’язки «джинси» до накладу видання і дійшли висновку: що більший наклад газети, то більше замовних матеріалів вона розміщувала. Однак, це правило не стосується газети «Експрес», яка відповідно маркувала рекламні чи комерційні матеріали, чого, наприклад, не робила газета «МедіаСтар».
Найбільше у львівській пресі бракує балансу точок зору, потім – повноти фактів, точності та відокремлення фактів від коментарів. Найкраще львівські ЗМІ дотримуються таких журналістських стандартів, як достовірність, тобто посиланням на джерела інформації, та оперативність.
З моніторингу національних телеканалів і місцевих друкованих видань випливає, що порушення журналістських стандартів є систематичною практикою. І відсоток цієї «джинси» зростає в рази під час виборчих кампаній.