Пустомитівська райдержадміністрація подала 93 звіти про підписання допорогових угод. А Дрогобицька райдержадміністрація – жодного. Це може свідчити про різні види зловживань під час закупівель товарів та послуг.
Про це сьогодні, 30 березня, під час прес-конференції на тему: «Хто купує найдорожчі продукти за бюджетні гроші у Львівській області. Які постачальники занижують ціни і продають продукти сумнівної якості школам і лікарням. Як проведення аукціонів впливає на зменшення ціни», що відбулася у Львівському прес-клубі, повідомив голова правління ГО «Центр громадського моніторингу та досліджень» Мирослав Сімка.
За його словами, у Дрогобичі скористалися можливістю укласти угоди за, так званими, допороговими сумами, на які не потрібно проводити тендери. Хоча всі ці договори ще будуть перевіряти. Але вони, принаймні, чесно оприлюднили їх на сайті ProZorro, як цього вимагає законодавство. Натомість Дрогобич не оприлюднив жодного договору.
– Я не вірю, що вони нічого не закуповували, – пояснив свої підозри голова правління ГО «Центр громадського моніторингу та досліджень».
На його думку, можливість допорогових закупівель, це – та шпарина, яку використовують чиновники, аби не проводити публічних тендерів.
– Чому так добре проводити допорогові закупівлі і так неохоче проводять закупівлі на публічних торгах? Тому що зовсім інші вимоги. На торги треба купу документів та обґрунтувань. Для допорогових угод не потрібно нічого. Ти не повинен пояснювати, чому ти обрав саме цю людину і підписав з нею угоду. І оскаржити допорогову закупівлю не має право ніхто, – говорить Мирослав Сімка.
За словами журналістки сайту «Наші гроші. Львів» Олександри Губицької, яка досліджує угоди державних закупівель, особливо багато таких допорогових угод підписували перед Новим роком.
-У чому проблема цих допорогових закупівель: вони приводять до зловживань замовників. Замовник вибирає одного постачальника і з ним підписує всі договори. Таке враження, що у них інших постачальників не існує. Є одна людина, з якою в один день підписують 20-30 договорів, – журналістка каже, що особливо цим зловживають військові частини та невеличкі міста.
Проте, якщо навіть закупівля не підпадає під допорогову, то чиновники намагаються зробити її такою. Так, 13 січня 2016 року Львівський міськвиконком своїм рішенням визнав допороговою сумою – суму до 50 тисяч гривень. Все, за що міськрада готова платити більше, має йти через конкурс.
– Галицька районна адміністрація так захопилася виконанням цього рішення, що вирішила всі закупівлі ділити на маленькі шматочки та керуватися виключно цим рішенням. І це призвело до того, що вони забули про закон, який простими словами каже наступне: «Якщо ти купуєш одне й те саме щомісяця, наприклад, і впродовж року ця сума перевищує 200 тисяч гривень, то слід проводити відкриті торги». А Галицька адміністрація провела одну допорогову закупівлю, потім іншу. А разом наприкінці 2016 року вийшла сума в 223 385, 00 грн, – підрахував Мирослав Сімка.
Також, за його словами, дуже цікаво, алярмово, Львівська міська рада купувала взимку саджанці дерев.
– На відкритих торгах фірма «Грінсад» подала пропозиції на 109 тисяч. Вона виграла. Але міськрада уклала з нею договір на 500 тисяч. Це при тому, що на аукціоні були пропозиції і по 450 тисяч, 480 тисяч, – розповідає голова правління ГО «Центр громадського моніторингу та досліджень».
Активісти, які моніторять такі закупівлі, відразу вказали чиновникам на порушення.
– Якщо була пропозиція на 109 тисяч, то й укладайте на цю ціну. Ми зробили з цього приводу зауваження міській раді. Що роблять чиновники: якщо є таке зауваження, то вони проплачують тільки 109 тисяч. А на зекономлені 390 тисяч оголошують переговорну процедуру з одним учасником. Тобто, з тією ж «Грінсад», – Мирослав Сімка дивується вмінню чиновників повертати закон, куди вони хочуть.
Ця закупівля не була пов’язана з негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій, отже підстав для переговорної процедури не було. Міська рада повинна була на ті кошти, які залишилися в бюджеті, оголосити конкурс, наголошує Мирослав Сімка.