«Чоловіче обличчя» війни у львівських гіперлокальних медіа: результати квітневого моніторингу

У квітні простір гіперлокальних медіа Львівщини очікувано заполонила тема повномасштабного вторгнення Росії в Україну. Зокрема, воєнна тематика становила 1/3 від усіх інформаційних матеріалів: у друкованих медіа – 23% публікацій, в інтернет-виданнях – 38%. Переважна більшість публікацій про війну – це інфографіка бойових втрат ворога, зведення з фронтута оперативні дані Генштабу ЗСУ. Значна частина матеріалів були неперсоналізовані, тобто не мали ані героїв/героїнь, ані експертів/експерток. Найбільше з них посилалися не на конкретну людину, а на певну структуру.

Такими є дані другої хвилі гендерного моніторингу гіперлокальних медіа Львівщини, проведеного 7-14 квітня 2022 року. Експертна група Львівського пресклубу проаналізувала матеріали десятьох видань: п’ять друкованих ЗМІ («Воля народу», «Голос відродження», «Миколаївські вісті», «Народна думка», «Новини Прибужжя») і п’ять інтернет-видань («Варто – Галицькі новини», «Голос Сокальщини», «Золочів.нет», «SmartNews», «Яворів.інфо»). Згідно з отриманими даними було проаналізовано326 матеріалів, і з яких 84 – у друкованих і 242– в онлайн-медіа.

Мета моніторингу – проаналізувати, про що писали медіа у квітні і як у них представлені жінки і чоловіки, а також чи використовують вони гендерностереотипний контент.

Як бачимо, у матеріалах про війну чоловіки були у чотири рази частіше експертами в друкованих ЗМІ,  і в 19 разів – в онлайн-виданнях. Така сама тенденція простежується в домінуванні героїв над героїнями: в інтернет медіа – 2, 7 рази,  а у друкованих ЗМІ взагалі не зафіксовано жодного згадування про жінок.

Згідно з отриманими даними у квітнів друкованих виданнях жінкам належить лише 1/3 коментарів. Така ж ситуація і з героїнями публікацій.

Найчастіше думку жінок запитували при висвітленні тем соціальної політики /соцзахисту, криміналу/надзвичайних ситуацій (67%), культури і релігії (60%),  медицини, волонтерства (33%). Найвищий відсоток героїнь – у темах війни і армії(46%),культури і релігії (26%). Абсолютно відсутні жінки-героїні та жінки-експертки були в публікаціях про політику, економіку, спорт.

Квітневий моніторинг показав, що жінки-експертки становили більшість у газеті «Новини Прибужжя» (60%), у газеті «Миколаївські вісті», навпаки, домінувала експертна думка чоловіків – 58 %.

У газеті «Народна думка» зафіксований  найвищий показник жінок-героїнь (38%), а також -найнижчий показник жінок-експерток (20%).

Щодо використання у квітні фемінітивів, то лише в газети «Воля народу» цей показник становив 75%, в решти газет –100%.

З огляду на ці дані у квітні 2022 року найбільш гендерночутливим друкованим ЗМІ (за дотриманням гендерного балансу і кількістю фемінітивів) стали газети «Народна думка»  та «Новини Прибужжя» (53%)

У квітні в регіональних інтернет-виданнях уже традиційно першість і як експерти, і як герої матеріалів отримали чоловіки. Зокрема, жінки як експертки з’являлись лише у 22% випадків, а  відсоток присутності жінок як героїнь матеріалів становив 25 %.

У 100% випадків жінки були експертками у темах дозвілля/розваг, волонтерства (60%), освіти і науки (50%), медицини (40%), соціального захисту (40%). Найвищий показник присутності в журналістських публікаціях жінок як героїнь простежується в темах волонтерства та соціального захисту  (100%), культури і релігії (43%), трохи менше – медицини (46%).

У квітні лідером дисбалансу серед героїнь/героїв та експерток/експертів на користь чоловіків стало інтернет-видання «Яворів.інфо»  (у 3,7 рази).  Решта сайтів перебувають майже на однакових позиціях з дисбалансу в бік чоловіків:«Варто – Галицькі новини»у (3,4 рази), «SartNews» у (3,1 рази), «Голос Сокальщини» (3 рази), «Золочів.нет»у (2,8 рази)тощо.

У квітні, у порівнянніз лютим, дещо знизилася  частка вживання фемінітивів – 82% (88%– у лютому). У 100%  їх вживали три сайти – «Варто – Галицькі новини», «SartNews», «Яворів.інфо». У новинах сайту «Золочів.нет» другий місяць поспіль продовжуємо фіксувати використання маскулінітивів (чоловічого роду на позначення посад, діяльності жінок).

Серед інтернет-медіа гендернонайчутливішим у квітні 2022 року стало видання «SartNews» (49%), а найнижчий показник рівня гендерної чутливості цього разу – у «Золочів.нет»(40%).

У квітні в матеріалах друкованих і онлайн-медіа стереотипного контенту не зафіксовано.

Ознайомитися із результатами узагальненого квітневого дослідження з усіх областей України  можна на сайті Волинського прес-клубу.

 

Архіви