Борги міста за кредитами розписані аж до 2041 року і віддавати їх доведеться навіть тим львів’янам, котрі ще не народились. А вже з наступного року ми маємо виплатити кредиторам 1 млрд 200 млн грн.
Найболючішими для міста є 12 кредитних договорів на загальну суму понад 5 мільярдів, адже борги за них доведеться сплачувати у євро. З огляду на інфляцію, це буде болючим кроком, пише DailyLviv.
Про це розповів Валерій Веремчук, депутат ЛМР, член депутатської комісії фінансів та планування бюджету, член партії «Варта».
На засіданні “Кредитна історія Львова: які борги розвивають місто, а які – нищать?” у Львівському пресклубі він навів приклади того, куди найбільше міська влада влила запозичених грошей:
– Левову частку коштів «з’їдає» «Львівводоканал». Ще у 2002 році підприємство взяло у Міжнародного банку реконструкції та розвитку 30 млн доларів кредиту на цілодобове водопостачання. На реконструкцію очисних споруд комунальне підприємство отримало кредит у корпорації НЕФКО на 6,5 млн євро, у ЄБРР – на 20,3 млн євро, відповідно. «Львівелектротранс» отримав на оновлення трамвайного, тролейбусного парків та інфраструктури спочатку 15,7, потім ще 24 млн євро. «Львівавтодор» взяв на проєкт «трамвай на Сихів» 15,5 млн євро. Зобов’язання – до 2024 року. А потім ще під два проєкти комунальне підприємство позичило у ЄБРР майже 35 та 15,4 млн євро. «Львівтеплоенерго» отрмало 25 млн євро на оновлення теплових мереж, КП «Зелене місто» – 34 млн євро. На рекультивацію Грибовицького сміттєзвалище взяли 25 млн євро, – повідомив депутат.
Це – лише окремі приклади найбільших запозичень, каже Валерій Веремчук, а насправді їх у кілька разів більше. Крім того ,міська влада звикла брати у лізинг будь-які товари: від медичного обладнання – до стільців у сесійній залі Ратуші. А це виливається у майже 20% річних банку-позичальнику.
– Іноді доходить до абсурду, коли, наприклад, міський голова вмовляє депутатів на сесії проголосувати за те, щоб взяти у лізинг рояль, – каже представник «Варти». – Я підрахував, що за ті сплачені відсотки ми спускаємо у «чорну діру» 25 дитячих садочків вартістю 40 млн.грн. Їх так ніколи і не збудують.
Валерій Веремчук пропонує вихід: кредити замінювати інвестиціями та вдаватися до аутсорсингу.
– Можна закупити 20 машин для прибирання вулиць, тримати їх у гаражі і обслуговувати, виплачувати заробітні плати працівникам. А можна укласти договір із приватниками, які прибиратимуть вулиці, оплачуючи їхні послуги. Другий варіант обійдеться бюджету у кілька разів дешевше. Я неодноразово пропонував міському голові цей та інші варіанти господарювання, але в команді мера хочуть керувати інакше, – зазначив він.
Через таке господарювання, підкреслює депутат, Львів опинився у борговому зашморгу.
Це – проїдання грошей львів’ян. Усі комунальні підприємства Львова, окрім похоронного, є збитковими. Але за них вхопилися дуже міцно і вливають все нові й нові мільйони. Якщо так стається, це комусь вигідно, – підсумував Валерій Веремчук.
Відео: Львівський пресклуб