Австрійський патріот України шукає українських спонсорів для туристичного проекту «Золота лісова залізниця»

18 червня, у Прес-клубі, вперше в Україні, відбулася презентація унікального екотуристичного проекту «Золота лісова залізниця» – проекту з відновлення вузькоколійної залізниці на Сколівщині.

Головна мета цього проекту – розвиток туристичного потенціалу гірського регіону, відродження історичної спадщини краю та збереження карпатських лісів від вирубок.

Відновлення вузькоколійного маршруту на Сколівщині з історичною і туристичною цілями – це давня мрія австрійського дослідника Вольфрама Венделіна, котрий понад 10 років свого життя присвятив дослідженню історії українських вузькоколійних залізниць, написав та опублікував про них чотири книги німецькою мовою. Тепер Вольфрам Венделін вирішив започаткувати нову справу – на базі старовинної лісової вузькоколійки Сколе-Коростів запустити в українських Карпатах проект «Золота лісова залізниця».

«Золота лісова залізниця» створюється, насамперед, для туристів, зацікавлених Карпатами, лісами, природою та вузькоколійками. За задумом, у проекті працюватимуть здебільшого волонтери, долучитись до яких зможе кожен, хто бажає.

Проект передбачає реконструкцію 800 метрів старовинної залізничної вузької колії, розташованої у с. Коростів Сколівського району, створення у цій місцевості Музею вузькоколійної залізниці – для виставки одиниць рухомого складу. Уже зараз австрійський інженер та його однодумці з громадської організації «Асоціації збереження вузькоколійних залізниць України» зібрали експонати, які чекають на своє розміщення у Музеї: великі та малі пасажирські дрезини, криті вагони дитячої та звичайної залізниць, вагони-товарняки, тепловоз, снігоочисник, зразки старовинних рейок. Також у рамках проекту вузькоколійної залізниці запланована побудова депо, цеху, санітарно-побутових приміщень та приміщень для навчання, інфраструктури для відвідувачів (сувенірний магазин, кафе, виставкові та лекційні приміщення, ін.) тощо. Планується, що до проекту будуть залучені діти та молодь – у екопросвітницьких цілях.

Для остаточного старту проекту дослідникам необхідна територія для розташування музею, а також ділянка (800 метрів траси) у Коростові – для реконструкції одного з найстаріших карпатських вузькоколійних шляхів.

З серпня 2007 року до серпня 2008 року «Асоціація збереження вузькоколійних залізниць України» разом із Вольфрамом Венделіном провели переговори з місцевою владою та політиками про  дешеву чи символічну ціну за оренду 800 метрів колишньої залізничної траси в Коростові терміном  на 49 років – для того, аби проект з відновлення лісових колій втілити у життя. Та наразі проект «Золота залізниця України» перебуває у «замороженому» стані, адже без ділянки відкриття музею та навіть невеличких туристичних атракцій неможливі. Переговори ентузіастів із місцевою владою про оренду ділянки майже не просунулись.

Попри те, австрійський дослідник та його українські однодумці не полишають надії на діалог та сподіваються, що місцева влада зрозуміє всю важливість та реальну вигоду для Сколівського краю від втілення проекту «Золота лісова залізниця» у життя.

* * *

Вольфрам Венделін, інженер з м. Грац (Австрія), дослідник українських вузькоколійок:
– Відродження та збереження українських карпатських вузькоколійних колії це, в першу чергу, – культурна місія. Це місія збереження історичного спадку України. Втілювати цю музейну ініціативу в життя я розпочав у 2005 році, у м. Сколе. Це стало можливим завдяки контактам, які я здобув в Україні під час своїх досліджень українських вузькоколійок. Коли в мене виникла ідея створити музей-залізницю, швидко знайшлись перші спонсори і небайдужі до історичної спадщини колеги з України, інших країн Європи та США. Саме завдяки їм того ж року для музею були придбані перші дві одиниці рухомого складу вузькоколійки – велика дрезина закритої вузькоколійної залізниці з Осмолоди і критий вагон дитячої залізниці зі Львова. Ці вагон і дрезину, які є цінним спадком інженерної думки України, ми буквально врятували від розібрання на металобрухт. Відтоді обидва ці експонати стоять у дворі управління Національного парку «Сколівські Бескиди» в Сколе, на невеликому шматку колії. Дрезину ми з колегами НПП Сколе реставрували улітку 2007 року. Зараз усередині вагону представлені історичні світлини лісової вузькоколійки м. Сколе з колекції  місцевого історика Ігоря  Чудійовича. Згодом до нашої роботи над проектом створення музею та «Золотої лісової залізниці» долучився ще один любитель залізниці, киянин Дмитро Бабарика. Він власноруч зібрав п’ять дрезин, які стануть у пригоді для перевезення туристів. За допомогою туристичної вузькоколійної залізниці і музею «Золота лісова залізниця» ми сподіваємось створити атракцію європейського рівня для Карпат, для України, що буде приносити радість багатьом людям!

Вузькоколійки України – неоціненна спадщина з туристичним потенціалом.

Історія вузькоколійного господарства у містечку Сколе, що на Львівщині, сягає 100 років: 1892 року тут була збудована лісова вузькоколійка Сколе-Коростів. Щоліта романтична маленька вузькоколійна залізниця перевозила тисячі туристів на прогулянки до Сколівських Бескидів. Вже у 20 столітті, 1969 року у цих краях трапилась велика повінь, яка зруйнувала колію вщент. Рельси довелось демонтувати, і один із перших карпатських залізничних маршрутів України «Сколе-Коростів» призупинив своє існування.

Відтоді мешканці Сколівського краю, а також багато любителів природи з усіх куточків України сумують за лісовою залізницею та сподіваються на її відродження щонайменше. І справді, такий проект має право та всі шанси на успішне існування. Це яскраво демонструють численні вдалі закордонні проекти – зокрема, туристичні та музейні вузькоколійки Західної Європи. На приклад, відомі туристичні залізниці Фейстріцьтальбан („Feistritztalbahn“), Штайнцербан („Stainzerbahn“) та Муртальбан („Murtalbahn“) в Австрії, Бєщадзка вузькоколійка в Польщі та Чєрногроньська лісова колія в Словаччині.

Україна також має багато можливостей для розвитку вузькоколійної справи з туристичною метою. Так, у Сколе та у Коростові Львівської області ці передумови особливо сприятливі. Старі залізничні маршрути добре збереглися, від мостів залишились опори і стовпи і частково навіть несучі конструкції. Вдале розташування на території Національного парку «Сколівські Бескиди», наближеність до європейської траси Чоп – Львів – Київ та багатьох визначних природних та історичних пам’яток – все це лише сприяє та є вигідною базою для створення в українських Карпатах музею-залізниці та екотуристичного осередку.

Представники ЗЛЗ та АЗІЗУ запрошують до співпраці. Просимо надати проекту підтримку у будь-якій формі!

Будь ласка, звертайтесь  до Ганни Гопко, 8-067-6721120, hannusia@ukr.<wbr></wbr>net

Архіви