У лютому, квітні і червні відбувався тижневий гендерний моніторинг регіональних медіа Львівщини. Аналізу підлягали матеріали десятьох регіональних медіа Львівщини: чотири друковані видання («Високий замок», «Експрес», «Львівська пошта», «Ратуша») і шість інтернет-видань («Вголос», «Гал-інфо», «Дивись.info», «Zaxid.net», «Львівський портал», «Твоємісто»).
Мета моніторингу – з’ясувати, наскільки регіональні медіа дотримуються гендерного балансу в журналістських матеріалах (яке співвідношення жінок і чоловіків як героїнь/героїв (тих, про кого йдеться) й експерток/експертів (тих, кого цитують, чию думку передають), чи вживають фемінітиви на позначення посад, професій, виду діяльності жінок, а також чи використовують вони гендерні стереотипи та сексистський контент.
У друкованих медіа частка публікацій про війну збільшилася до 43% (32% у квітні, 37% – у лютому), а в інтернет-виданнях –53% (44% – квітні, 50% – у лютому). Загальна кількість таких матеріалів за 3 хвилі – 37%. Експертки складають 27%, а героїні – 20%.
В онлайн-виданнях кількість жінок як експерток і героїнь ще менша.
Загалом в усіх публікаціях друкованих ЗМІ, які підлягали моніторингу, відносний баланс експерток і експертів (тих, хто коментує події, чию думку ретранслюють) зафіксовано у видання «Експрес». Найменше експерток – у контенті газети «Ратуша».
Власне, і героїнь (хто присутні, але не «говорять») теж.
Однак фемінітиви львівські журналісти й журналістки використовують у 100% (кілька маскулінітивів закралося в контент «Високого замку» й «Експресу» в квітні.
Згідно отриманих даних за три хвилі моніторингу, найбільш гендерночутливими виданнями в 2023 році стали «Високий замок» і «Експрес» (по 60%).
Серед онлайн-медіа найбільше уваги жінкам як експертками приділило видання «Твоє місто», але й ця кількість – лише третина від загальної кількості експерток і експертів. Помітно зростала кількість експерток у новинах Zaxid.net.
Кількість жінок як героїнь поступово зростала у «Гал-info», «Львівського порталу» і «Дивись.info».
Тенденція вживання фемінітивів дещо відрізняється від друкованих ЗМІ, тут частіше «проскакують» маскулінітиви. Закликаємо колег пильніше стежити за тим, у якому роді вжито назви посад, професій, діяльності жінок. Помічним у цьому може стати словник фемінітивів – https://gendergid.org.ua/a/
Найбільш гендерночутливим онлайн-виданням у підсумку трьох хвиль моніторингу стало «Твоє місто» (53%).
Загальний індекс гендерної чутливості регіональних лімських медіа у 2023 році склав 52%. І це – найвищий показник по Україні. Аналогічний іще – у рівненських медіа.
___________________
Гендерний моніторинг відбувався в межах проєкту “Гендерночутливий простір сучасної журналістики”, який реалізовує Волинський прес-клуб у партнерстві з Гендерним центром Волинської області та мережею прес-клубів і медійних організацій України.