24 млн грн для передвиборної соціальної ініціативи Києва зависли між ЛОДА і ЛОР

На Львівщині «заморожено» 24 млн грн, призначених з державного бюджету цільово на фінансування нових посад соціальних працівників. Ці кошти були заплановані на підготовку  з 1 червня 2012 року фахівців із соціальної роботи та оплату їх праці в рамках соціальних ініціатив Президента України. За попередніми підрахунками Міністерства соціальної політики таких соціальних працівників повинно бути на Львівщині 755, а за останніми підрахунками Львівської облдержадміністрації – 709. Вони, за задумом влади, повинні б допомагати найбільш уразливим верствам населення, простіше кажучи, найбіднішим громадянам

– Львівський прес-клуб скерував запити у Львівську облдержадміністрацію та Львівську обласну раду з проханням повідомити про те, як були використані ці 24 млн грн, – поінформував 27 вересня на брифінгу керівник медіа-проектів ГО «Львівський прес-клуб» Роман Шостак. – Львівська обласна рада перескерувала наш запит на Львівську облдержадміністрацію, а остання повідомила, що проект розпорядження голови ЛОДА «Про розподіл додаткової дотації» (йдеться про обіцяні Києвом з бюджету 24 млн грн) не пройшов погодження у Львівській облраді, а відтак станом на 17 вересня 2012 року кошти у сумі 23 963,6 тис грн не використані.  

Львівський прес-клуб попросив прокоментувати ситуацію експертів.

– Така ініціатива уряду віталася би, якби на неї не наклали відбиток парламентські вибори, а саме – використання соціальних працівників як агітаторів для провладної партії. Хоча у Львові такі методи неефективні, зате в інших містах України вони спрацьовують, – зазначив член координаційної ради громадянської мережі «ОПОРА» Олександр Неберикут. – Показовими є такі прецеденти в міжнародному законодавстві, зокрема в країнах, де демократія розвивається. Виборчий кодекс Індії забороняє перед виборами запроваджувати посади в органах державної влади, місцевого самоврядування, бюджетних установах тощо, тому що це може мати вплив на виборців на користь партії влади. Законодавство Мексики забороняє рекламувати та просувати програми соціального розвитку за 40 днів до виборів. Виборчий кодекс Філіппінів забороняє будь-яким державним службовцям збільшувати зарплати чи запроваджувати надбавки до зарплати бюджетним працівникам за 45 днів до початку виборчої кампанії. Тобто, такі речі класифікують, як адмінресурс, і вони можуть бути використані партією влади для збільшення свого рейтингу. У нашому випадку – це Партія регіонів. Проте аналогічні ініціативи були і за часів прем’єрства Юлії Тимошенко і не тільки».

Сьогодні, на думку Олександра Неберикута, відкритим є питання про прозорість процесу набору соціальних працівників, їх навчання та розподілу бюджетних коштів. Бо дотепер ніхто не бачив типову посадову інструкцію фахівця з соціальної роботи, програму його підготовки, умови оплати праці. Відсутність цих речей дає підстави говорити, що ключове призначення соціальних працівників полягає не в тому, аби допомагати малозахищеним соціальним верствам. Відомо, що новоприйняті соціальні фахівці не будуть державними службовцями, а їхня подальша, так би мовити, післявиборна доля нічим поки що не гарантована.

– Депутати винесли питання використання коштів додаткової дотації на соціальних працівників на чергову сесію, яка відбулася 26 червня, – повідомив начальник управління економічного аналізу та прогнозування Львівської обласної ради Андрій Бондаренко. – На сесії було прийнято рішення № 516, відповідно до якого Львівській ОДА рекомендовано здійснювати розподіл додаткової дотації з держбюджету місцевим бюджетам на поліпшення надання соціальних послуг лише на пленарних засіданнях Львівської ради, а також – надати Львівській облраді пропозиції про механізми використання коштів додаткової дотації та критерії відбору фахівців для соціальної роботи. Крім того, облрада скерувала листи до Кабміну, Верховної Ради та Президента України, в яких виклала позицію Львівської обласної ради про можливе використання соціальних працівників в ролі адмінресурсу. Облрада, нарешті, запропонувала Києву змінити цільове використання цих коштів. Це питання є також у порядку денному XXII сесії обласної ради, що триває зараз.

Сьогодні, 26 вересня, ми отримали від міністерства фінансів, міністерства праці та соціальної політики відповіді, де вони зазначають, що не підтримують рішення Львівської обласної ради, і ці кошти мають бути використані так, як це прописано в листі віце-прем’єр-міністра Сергія Тігіпка.

До Львівської обласної ради надійшов проект розпорядження голови Львівської ОДА про розподіл цих коштів між бюджетами міст та районів, на що Львівська обласна рада нагадала Львівській ОДА, що ці дотації мають бути розподілені на сесіях Львівської обласної ради.

Станом на 26 вересня проект рішення голови ЛОДА на сесію Львівської обласної ради не поданий. Є певна процедура внесення змін до показників обласного бюджету. Львівська обласна рада не може сама вносити зміни в проект бюджету: їх готує обласна адміністрація, відповідно до бюджетного кодексу.

Депутати самі внесли в порядок денний XXII сесії обласної ради, що триває зараз, питання про розподіл 24 млн грн дотацій, але проблема у тому, що немає проекту рішення про зміни до бюджету, і як тільки він надійде до обласної ради, депутати його одразу розглянуть, – запевнив Андрій Бондаренко.  

Він також нагадав, що Львівська обласна рада у своєму зверненні до центральних органів влади пропонує скерувати ці кошти замість на «виявлення, оцінки потреб, надання соціальних послуг та здійснення соціального супроводу сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах», на реальні потреби громадян: зокрема, для надання матеріальної допомоги, придбання автотранспорту для інвалідів, їх медичне обслуговування тощо.

Тим часом, ЛОДА вже інформує громадськість, що виконує соціальні ініціативи Президента згідно з їх графіком, сказав О.Неберикут. А Львівщина стала єдиною областю в Україні, де обласна рада намагається відформатувати соціальну ініціативу Києва, підсумував А.Бондаренко.

Архіви