Юридичні консультації з діяльності друкованих ЗМІ. На запитання відповідає медіаюрист Тернопільського прес-клубу Ігор ФЕДОРЕНКО. «Редакція звернулася до обласної військової адміністрації з запитом на отримання публічної інформації. Отримали відповідь про відстрочення надання інформації до кінця воєнного стану. Наскільки правомірні такі дії ОВА?».
– Частина 6 статті 22 Закону України “Про доступ до публічної інформації” передбачає можливість відстрочення надання відповіді на запит: «Відстрочка в задоволенні запиту на інформацію допускається в разі, якщо запитувана інформація не може бути надана для ознайомлення в передбачені цим Законом строки у разі настання обставин непереборної сили. Рішення про відстрочку доводиться до відома запитувача у письмовій формі з роз’ясненням порядку оскарження прийнятого рішення».
Те, що у вашому випадку відсутні обставини, які б перешкоджали наданню відповіді в передбачений Законом України “Про доступ до публічної інформації” п’ятиденний строк, вбачається навіть у вказаному терміні надання інформації – закінчення воєнного стану. Саме наявність в країні воєнного стану використовується розпорядником, як можливість відтягнути, а, можливо, з часом і ухилитися від надання інформації.
Указ Президента України 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» в 3-му пункті зазначає: «У зв’язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30 – 34, 38, 39, 41 – 44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України “Про правовий режим воєнного стану”». Виходячи з тексту Указу Президента, на період дії правового режиму воєнного стану можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30 – 34, 38, 39, 41 – 44, 53 Конституції України, в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану. Ніякого загального і безумовного обмеження дії статті 34 Конституції України, яка гарантує право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію або обмеження доступу до публічної інформації, Указ Президента та стаття 8 Закону України “Про правовий режим воєнного стану” не містять.
Зрозуміло, що буде відстрочено надання відповіді на запит у місцевостях, де ведуться бойові дії, де неможливе нормальне функціонування розпорядників інформації – органів влади і місцевого самоврядування, установ і організацій. Якщо ж розпорядник не знаходиться в зоні бойових дій, його діяльність не припинилася, то сама наявність в країні воєнного стану не може бути підставою для відстрочення в наданні інформації. Повідомляючи про відстрочення в наданні інформації, розпорядник повинен зазначити, в чому саме полягають обставини непереборної сили, які призвели до неможливості в даний час надати інформацію. Якщо такі обставини відсутні, то розпорядник безпідставно відтермінував надання інформації і відповідно порушує ваше право на доступ до неї.
Консультації надаються в рамках виконання проєкту Тернопільського прес-клубу «Сприяння медіа реформам та розвитку регіональної журналістики».
Запитання можна попередньо надсилати на таку електронну адресу – akardynal@ukr.net