Прес-клуб

Львівські ЗМІ – лідери за вживанням фемінітивів і другі в Україні за Індексом гендерної чутливості. Підсумки моніторингу регіональних медіа у 2021 році

Упродовж 7-13червня 2021 року відбувся третій, заключний етап гендерного моніторингу журналістських публікацій. Експертна група Львівського прес-клубу проаналізувала матеріали десятьох регіональних медіа Львівщини. Зокрема, до вибірки  потрапили чотири друковані видання («Високий замок», «Експрес», «Львівська пошта», «Ратуша») і шість інтернет-видань («Вголос», «Гал-інфо», «Дивись.info», «Zaxid.net», «Львівський портал», «Твоємісто»). Згідно з отриманими даними було проаналізовано 1867 матеріалів, і з яких 176 – у друкованих і 1691– в онлайн-медіа.

Мета моніторингу – з’ясувати, наскільки регіональні медіа дотримуються гендерного балансу в журналістських матеріалах (яке співвідношення жінок і чоловіків як героїнь/героїв (тих, про кого йдеться) й експерток/експертів (тих, кого цитують, чию думку передають), чи вживають фемінітиви на позначення посад, професій, виду діяльності жінок, а також чи використовують вони гендерні стереотипи та сексистський контент.

У червні в журналістських публікаціях друкованих ЗМІгендерний розрив між експертками і експертами становив1,7 рази на користь чоловіків. Зокрема, жінки як експертки з’являлися у 36% випадків.До речі, у червні зафіксовано найнижчий показник присутності героїнь за весь моніторинговий період –27% (30%– у квітні, 33%– у лютому).

Найбільше  жінок-експерток у газетних матеріалах зафіксовано на теми криміналу/надвичайних ситуацій (64%), медицини і охорони здоров’я (58%). Рівними є відсотки у наданні експертних оцінок жінками на теми соціальної політики та розваг/дозвілля (відповідно, по 50% кожна). На дещо нижчих позиціях закріпились теми культури/релігії (37%), економіки/бізнесу (36%), екології/довкілля (33%).

Найвищий відсоток героїнь – у публікаціях про розваги і дозвілля (47%). Також жінки як героїні матеріалів значною мірою були присутні у темах криміналу і надвичайних ситуацій (переважно як потерпілі)  (44%), медицини (37%), освіти і науки (33%)тощо. Найменше жінки коментували теми політики і місцевої влади(8%), і зовсім були відсутні як героїні/експерткиу темі благодійності і волонтерства (0%).

Найвищий відсотковий показник по залученню експерток і героїнь у газети «Експерс» – (37%), а найнижчий – у  газет «Ратуша» і «Львівська пошта» (відповідно, по 26% кожна).

У червні газети «Експрес» і «Ратуша» стали абсолютними лідерами з використання фемінітивів (100%).

 

З огляду на ці дані, у червні 2021 року найбільш гендерночутливим друкованим ЗМІ (за дотриманням гендерного балансу і кількістю фемінітивів) стала газета «Експрес»  (58%). Друга позиція – у газети «Ратуша»» (52%).

Виходячи із загальних кількісних показників та пропорційності присутності жінок і чоловіків у медіа (у відсотковому співвідношенні), у червні у львівських інтернет-виданнях було зафіксовано найвищий відсоток присутності експерток і героїнь за весь моніторинговий період – 30,5% (28,5% – у квітні, 25% – у лютому).

У ролі експерток жінки лідирували у темах волонтерства (96%), освіти і науки (59%). Також часто думку жінок запитували, пишучи на теми криміналу і надзвичайних ситуацій (45%), соцполітики (43%), медицини (40%)тощо.

Найвищий показник присутності у журналістських публікаціях жінок як героїнь простежується у медичній (49%), розважальній (48%), освітній (46%),волонтерській (43%) тематиках. Повністю відсутні жінки як героїні у екологічній темі (0%).

Першість за кількістю жінок як героїнь і експертоку червні– у сайту «Zaxid.net» (49% експерток і 21% героїнь). А лідером з дисбалансу щодо героїнь/героїв та експерток/експертів на користь чоловіків стало інтернет-видання «Дивись.info» (у 3 рази). 

В інтернет-виданнях у червні зріс відсоток фемінітивів і становить 91% (у лютому, квітні – по 87%).  Абсолютним лідером у їх використанні стало інтернет-видання «Львівський портал» (100%), а найменше фемінітивів – у новинах сайту «Вголос» (84%).

Серед львівських інтернет-медіа гендернонайчутливішим у червні 2021 року стало видання «Zaxid.net» (56%), а найнижчий показник рівня гендерної чутливості цього разу – у «Дивись.info» (45%).

У червні в матеріалах газети «Високий замок» було виявлено одну публікацію із використанням стереотипних мотивів, а також одну сексистську ілюстрацію.

Зокрема, було зафіксовано стереотипний образ про жінку в публікації «Навчитися курити виявилося значно важче, аніж робити складні трюки у кадрі», де виконавиця головної ролі у фільмі «Спадок брехні» Анна Буткевич каже, що «кожна жінка просто зобов’язана бути привабливою, а актриса — тим більше. І спорт — один із найважливіших інструментів у досягненні омріяних форм». Але такі узагальнення – це об’єктивація жінки, формування стереотипного уявлення про усіх жінок. Кожну жінку переконують, що це для неї це важливо, не питаючи її самої про її бажання.

Також до Всесвітнього дня морозива «Високий замок»  розмістив карикатуру з сексистськими мотивами

 

Інтернет-видання  писали на гендерну тематику. Зокрема, на платформі інтернет-видання «Львівський портал» було зафіксовано матеріал «Перший Всеукраїнський жіночий економічний форум пройде у Львові»

Згідно з отриманими даними за весь моніторинговий період (лютий, квітень і червень 2021 р.), першість як найбільш гендерночутливе медіа серед львівських ЗМІ, отримала газета «Експрес» (індекс – 58%),  друге місце посів сайт «Твоє місто» (54%) . Найнижчий показник гендерної чутливості – в інтернет-видання «Вголос» (43%), хоча, поріняно з 2019 роком він зріс на 11%, тож прогрес очевидний.

 

 

 

 

 

 

Exit mobile version