Сьогодні питання збереження чи відміни мораторію на продаж земель сільгосппризначення є неактуальним. Воно трансформувалось в дискусію – в якому форматі має бути запроваджений ринок землі в Україні.
Про це йшлося під час круглого столу на тему «Формування ринку землі в Україні. Як земельна реформа позначиться на розвитку сільських територій?», що відбувся у Львові.
Як заявила директор департаменту агропромислового розвитку Львівської ОДА Наталія Хмиз, дія мораторію стимулює значну кількість земельних конфліктів через активний перерозподіл, обмін ділянками, продаж корпоративних прав, що відбувається в тіні. «І при тих всіх оборудках дуже мало враховують інтереси самих власників-пайовиків. Вони тільки сприймають як факт, що сьогодні їхню землю обробляє хтось один, завтра – хтось інший», – підкреслює вона.
Її підтримує голова фермерського господарства Михайло Кубара. «Мораторій треба скасовувати. І що швидше, то краще. Адже подивіться, хто захопив землю, незважаючи на те, що діє мораторій, – агрохолдинги», – зауважив він.
На його думку, основною умовою цивілізованого функціонування ринку землі є забезпечення з боку держави прозорого механізму її продажу. Такий механізм уже є – земельні аукціони.
«Львівська область входить в топ-3 регіонів, де найібльш активно проводяться земельні аукціони, – говорить начальник відділу обліку земель головного управління Держгеокадастру у Львівській області Вікторія Луценко. – В такий спосіб передано уже 335 земельних ділянок. І до місцевих бюджетів за цей період надійшло майже 9 млн гривень». За її словами, торги підтверджують високий інтерес з боку інвесторів – на більшість лотів є відразу 3-4 претенденти, а кінцевий результат при стартовій ставці в 8% сягає 45%. Тобто після запуску ринку власники землі зможуть отримати високу ціну за землю, причому її вартість із року в рік зростатиме.
Також ціну штовхатиме догори значне переважання попиту над пропозицією землі на першому етапі відкриття ринку. «90 відсотків селян землю не продадуть. Натомість є значна кількість господарів, які хочуть докупити ділянки, аби вести своє фермерське господарство, – відзначив координатор проектів Львівської аграрної дорадчої служби Йосип Княжицький. – Але всі власники паїв хочуть мати право продавати землю. Вони вважають, що накладення цього мораторію схоже на часи ранніх колгоспів, коли селяни ніби були повноправними громадянами, але паспорти у них забрали. Так і земля: вона ніби твоя, але розпорядитися без чужого дозволу ти нею не можеш».
Учасники круглого столу звернули увагу, що питання земельної реформи в Україні є вкрай заполітизованим та супроводжується значною кількістю міфів. Один із найбільш розповсюджених – те, що землю скуплять іноземці.
«Стаття Земельного кодексу України прямо забороняє продаж землі нерезидентам»,- підкреслює юрист компанії «ЮрконсалтингІнвест» Олег Мазан. Ще один міф, що ринок землі потребує попереднього здійснення інвентаризації.
«Справді, є необхідність проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення. Проте, якщо такої інвентаризації не зроблять, це не стане перешкодою до впровадження ринку продажу землі. Тому що її можна проводити паралельно», – вважає юрист.
Учасники круглого столу зійшлися в тому, що потрібно доопрацювати законодавство, укласти чіткі правила, які будуть вигідні саме фермерським господарствам, та обмежити можливість агрохолдингам скуповувати землю.