Більшість населення вважає, що провідні українські ЗМІ належать олігархам та є інструментами передвиборчої боротьби, через що нездатні об’єктивно висвітлювати події в країні.
Про це сьогодні, 25 травня, під час круглого стіл на тему: «Громадська думка населення України щодо корупції у медіасередовищі. Індекс сприйняття корупції в українських ЗМІ. Результати досліджень», який відбувся у Львівському прес-клубі, заявила заступник головного редактора «Громадського радіо» Наталія Соколенко.
За її словами, компанія «GfK Ukraine» на замовлення ГО «Медіаварта» провела опитування пересічних громадян про корупцію в українських медіа. Результати вразили експертів.
– 71 % опитаних або дві третини вважають, що ЗМІ належать олігархам. Також 56 % респондентів впевнені, що власники ЗМІ впливають на зміст інформаційних програм провідних телеканалів, 36% – що телевізійники виконують неформальні вказівки представників органів державної влади. І тільки 6 % громадян вірять, що випуски новин формують самі журналісти, – озвучила вона результати опитування. Це дуже ганебна цифра для нас, журналістів, це – надзвичайний сором, – каже Наталія Соколенко.
Також майже стільки ж опитуваних (72%) вважають, що українські ЗМІ є інструментом передвиборчої боротьби. Хоча в маленьких містах громадян, які так вважають, 85% , а у великих – лише 60%.
56% опитуваних кажуть, що не бачили в телевізійних сюжетах прихованої політичної реклами.
– Це свідчить тільки про те, що люди не можуть розпізнати, але інтуїтивно її відчувають. Вони не проходили курсу медіаосвіти у своїх начальних закладах, тому не можуть чітко розпізнати цю приховану рекламу, – зауважила заступник головного редактора «Громадського радіо».
Громадяни погоджуються, що це – порушення права телеглядача на об’єктивну інформацію. Але 86 % опитаних навіть не знають, куди звертатися зі скаргами. 7% готові скаржитися до Нацради з питань телебачення та радіомовлення, 5% – до товариства зі захисту прав споживачів, 3% – до Європейського суду з захисту прав людини та 2 % – до Верховної Ради чи Кабінету Міністрів.
– Нацрада сама зазначила, що за останній час в рази збільшилася кількість звернень з приводу різних порушень в ЗМІ. Як правило, скаржаться на російську пропаганду або на антиукраїнську пропаганду, – зауважила вона.
Щодо покарання, то 40% респондентів вимагають позбавляти такі ЗМІ ліцензії на мовлення, 24% – штрафувати, 22% вважають, що досить публічного засудження та 9 % готові вибачити телеканалам те, що вони «годують» глядачів прихованою політичною рекламою.
– Я би хотіла поділитися історією від колег-журналістів з Румунії. У них найбільші медіа-олігархи або вже сидять зараз у в’язниці, або щойно вийшли. А в день, коли ми записували інтерв’ю з цими журналістами, то в Румунії заарештували власника великої румунської газети за те, що він намагався через свої медіа впливати на політику, – розповіла Наталія Соколенко.