У Львові навчили контролювати ремонт доріг

Лише 26 відсотків доріг у Львівській області є в належному стані та відремонтовані впродовж останніх 4-5 років. А 74 відсотки доріг – потребують як дрібного, так і капітального ремонту. На ремонт цих доріг у 2020 році область має намір витратити понад один мільярд гривень.

Про це сьогодні, 22 травня, під час презентації нової системи контролю за використанням публічних коштів на будівництво і ремонт доріг та планів дорожнього будівництва на Львівщини, яка відбулися у Львівському прес-клубі, повідомив т.в.о. директора департаменту дорожнього господарства, транспорту та зв’язку Львівської ОДА Роман Кокотайло.

– Усього в області є 8 410 км доріг загального користування державного та місцевого значення. З 1 січня 2018 року 6,5 тисяч км доріг перейшли на баланс облдержадміністрації. Відповідно зараз уже облдержадміністрація замовляє роботи з ремонту доріг, – каже він. 

За словами чиновника Львівської ОДА, останні кілька років більшу увагу приділяли дорогам державного значення. 

– Завдяки «Євро-2012» наші дороги до кордонів з Республікою Польща  є в належному стані. Але і тут є певні нюанси. Тому що на деяких ділянках роботи виконували лише в одному шарі. А термін зносу верхнього шару – п’ять років. Отже, ці дороги знову треба ремонтувати, – пояснює Роман Кокотайло. 

Попри це, як стверджує т.в.о. директора департаменту дорожнього господарства, транспорту та зв’язку Львівської ОДА, ці дороги ще в доброму стані. Крім того, левову частину коштів вкладали в ремонти основних магістралей Львів-Радехів-Луцьк, Львів-Тернопіль, Львів-Івано-Франківськ, Львів-Бібрка, частину дорог Львів-Чоп, Львів-Самбір-Ужгород.

 – Загалом у нас збільшується фінансування на ремонт доріг місцевого значення. Минулого року на 50 відсотків збільшилася сума коштів, яку ми отримуємо з державного дорожнього фонду. А в 2020 році вона повинна зрости ще більше і перейти позначку в один мільярд гривень, – передбачає він.

Також митний експеримент, коли 50 відсотків від митних платежів залишали в спеціальному фонді області та використовували на ремонти доріг, приніс Львівській області понад два з половиною мільярди гривень за три роки. 

– Шкода, що цей експеримент призупинили, – висловив жаль Роман Кокотайло. 

Уже затверджено перелік доріг, які ремонтуватимуться за рахунок державного дорожнього фонду. 25 відсотків з цієї суми будуть скеровані на капітальні видатки. 

Т.в.о. директора департаменту дорожнього господарства, транспорту та зв’язку Львівської ОДА погоджується, що на ремонти доріг надають немалі кошти. А тому поряд з тими, хто їх освоює, мають бути і ті, хто це все контролює.

На думку керівника експертної групи з питань цифрової інфраструктури на транспорті Міністерства інфраструктури України Фаріда Сафарова,  найліпше такі речі контролювати за допомогою цифрових інструментів. 

– Це є та методика, завдяки якій можна контролювати будівництво дороги. Але нашого власного досвіду та сил, без допомоги громадських активістів та міжнародних сил, недостатньо. Потрібно комплексно моніторити, яким чином здійснюють закупівлі при будівництві доріг та як безпосередньо відбувається будівництво, – каже він. 

Представник секретаріату CoST в Україні Святослав Абрамов повідомив, що уряд передбачив витратити на дорожню інфраструктуру до 2022 року майже 300 млрд гривень. 

– Це – величезні кошти. І ми всі розуміємо, що поруч з великими грошима йдуть і великі ризики. Адже інфраструктурні проекти є надзвичайно складними. Вони довготривалі, мають складний життєвий цикл і кожен проект містить кілька різних контрактів. Цей комплексний набір даних потрібно моніторити, щоби зрозуміти що відбувається, – каже він.

Святослав Абрамов  пояснив, що ініціатива CoST передбачає розкриття даних та їх публікацію на всіх етапах виконання проекту за всіма контрактами, починаючи з інформації про те, що хоче закупити замовник та завершуючи інформацією про введення в експлуатацію об’єкту. Такий принцип моніторингу використовують за кордоном. Тоді як Prozzoro дає можливість побачити тільки те, що стосується саме закупівель.

– До нас приєдналися уже сім обласних адміністрацій. Львівщина стала однією з перших, – говорить представник секретаріату CoST в Україні.

Так, згідно з інформацією, оприлюдненої в системі CoST, у Львівській області торік було проведено 316 закупівельних процедур на будівництво, експлуатацію, капітальні та поточні ремонти й реконструкцію доріг, а також на розроблення проектної документації. Вже укладено 186 договорів на виконання цих робіт. А 125 закупівель скасовано. 

Переможцями торгів у 60 випадках став ТОВ «Онур Конструкціон Інтернешнл». На другому місці – МПП «Нара» (17 переможних пропозицій). На третьому – ТОВ «Автомагістраль-Південь» (11 переможних пропозицій». 

125 торгів з 316 скасували, тому що на конкурс подалося менше, ніж два учасники. Які це торги, який був бюджет закупівлі та інші деталі можна довідатися на сайті – https://costukraine.org/. Тут розписано, чому тендерний комітет відхилив пропозиції учасників, які не виграли тендери. 

Представник секретаріату CoST в Україні Анна Копинець зауважила, що Львівська ОДА не має у своєму підрозділі інженерів з технагляду і цю послугу закуповують на тендерах.

– Цікаво, нещодавно ЛОДА проводила закупівлі з технічного нагляду. І було відхилено пропозицію організації, яка раніше виконувала ці роботи. На підставі скарг інших учасників. Хоча багато інших областей не враховують такі скарги інших учасників, – каже вона.